لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۱

احمد خاتمی: ۱۳ نفر به مجلس خبرگان رهبری اضافه می‌شوند


احمد خاتمی، عضو هيات ریيسه مجلس خبرگان رهبری از افزوده شدن ۱۳ نفر به تعداد اعضای اين مجلس به دليل تغييرات جمعيتی صورت گرفته در استان‌های ايران خبر داد.

خبرگزاری فارس گزارش داده که آقای خاتمی روز پنجشنبه ۲۷ فروردين در شهر قم گفته است که از استان‌های آذربايجان غربی، اصفهان، خراسان، خوزستان، کرمان، سيستان و بلوچستان و فارس يک نماينده، از استان البرز دو نماينده و از استان تهران چهار نماينده به مجلس خبرگان رهبری اضافه می‌شوند.

به گفته احمد خاتمی، در آيين‌نامه داخلی مجلس خبرگان رهبری آمده که از تاريخ آمارگيری جمعيت کشور در سال ۱۳۶۵ به ازای هر يک ميليون نفری که به جمعيت يک استان اضافه شود يک نماينده از آن استان به مجلس خبرگان رهبری اضافه می‌شود.

بدين ترتيب، تعداد نمايندگان مجلس خبرگان رهبری از ۸۶ نفر به ۹۹ نفر افزايش پيدا می‌کند.

اين مجلس، وظيفه تعيين رهبر جمهوری اسلامی، نظارت بر عملکرد او و در صورت لزوم برکناری رهبر و انتخاب رهبر جديد را بر عهده دارد. با این حال، مجلس یاد شده در بیش از سه دهه از عمر خود هیچ گزارشی درباره نحوه نظارت بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی ارائه نکرده است.

محمد يزدی، عضو شورای نگهبان و دبير جامعه مدرسين حوزه علميه قم، اخيرا با پيروزی بر اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان ریيس جديد مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.

آقای يزدی از شخصيت‌های به شدت حامی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در حکومت ايران است.

او از جمله در روزهای اخير از آقای خامنه‌ای به عنوان «نعمتی الهی برای ايران و مسلمانان جهان» نام برده و گفته است: «همه ما موظف هستيم که در حمايت از انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی از ايشان تبعيت کامل داشته باشيم و فرمايشات ايشان را عملياتی و اجرايی کنيم».

به گزارش خبرگزاری فارس، ریيس مجلس خبرگان رهبری، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نيز «مدافع ارزش‌های اسلام» توصيف کرده که «از ابتدای انقلاب به خوبی انجام وظيفه کرده و توطئه‌های شوم دشمنان را با تبعيت از مقام معظم رهبری خنثی کرده است.»

انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبری قرار است هفتم اسفند ۱۳۹۴ همزمان با مرحله نخست انتخابات دهمين دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

XS
SM
MD
LG