لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

هشدار مذاکره‌کننده ایرانی: مراقب باشند پنجره گفت‌وگو بسته نشود


در حالی‌ که بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز شنبه، ۱۶ آذر، برای بازديد از کارخانه توليد آب سنگين اراک وارد ايران می‌شوند، عباس عراقچی، عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده ايران با گروه ۱+۵، به کشورهای طرف مقابل هشدار داد که «مراقب باشند که اين پنجره بسته نشود».
به گزارش روز شنبه خبرگزاری مهر، آقای عراقچی در گفت‌وگو با راديو و تلويزيون هلند ضمن گلایه از گفته‌های برخی از مقامات غربی گفت این «رویکرد مناسبی» نیست که «پس از توافق، برخی صحبت از تضعيف محتوای آن نمايند، به گونه‌ای که گفته شود تنها بخش کوچکی از تحريم‌ها لغو شده» است.
معاون وزارت امور خارجه ايران که تلويزيون هلند از او به عنوان «يکی از مهم‌ترين افراد دخيل در توافق تاريخی ايران و غرب در ژنو» نام برد، افزود که «در يک توافق برد - برد طبيعی است که طرفين امتيازی داده و می‌گيرند».

این عضو ارشد تیم ایران بدون انگشت گذاشتن بر فرد یا گفته‌ای مشخص گفت: «برخی سخنان طرف مقابل سودمند نيست. طرفين مذاکرات بايد مراقب باشند که اين پنجره بسته نشود.»
نمايندگان ايران و ۱+۵ شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان روز سوم آذر ۱۳۹۲ در ژنو سوئيس به توافقی بر سر برنامه اتمی ايران دست يافتند که نخستين توافق در نوع خود در ده ساله گذشته توصيف شد.
بر مبنای اين توافق‌نامه، ايران تعهد داد که همکاری کاملی با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برای اثبات صلح‌آميز بودن برنامه اتمی خود داشته باشد، ذخاير اورانيوم ۲۰ درصدی خود را تبديل يا از دور خارج کرده، گسترش برنامه اتمی خود را متوقف کند و سطح غنی‌سازی اورانيوم خود را از پنج درصد بالاتر نبرد.
در مقابل، قدرت‌های جهانی نيز تعهد دادند تا بخشی از تحريم‌های ايران از جمله در حوزه خودرو، طلا و فلزات گران‌بها را لغو کرده، حدود هشت ميليارد دلار از ده‌ها ميليارد دلار سرمايه بلوکه شده ايران در جهان را آزاد کنند و از تصويب تحريم‌های جديد عليه جمهوری اسلامی نيز خودداری کنند.
اين توافق برای شش ماه است و چگونگی حل و فصل نهايی پرونده اتمی ايران پس از پايان اين مدت و در گفت‌وگوهای متعاقب بررسی خواهد شد.
اسرائيل که به شدت نگران ساخت تسليحات هسته‌ای توسط ايران در پوشش برنامه صلح‌آميز اتمی است، اين توافق را محکوم کرده و از آن به عنوان «اشتباهی تاريخی» نام برده است.
در واکنش به اين توافق‌نامه و انتقادات اسرائيل، باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، و مسئولان ارشد دولت او گفته‌اند که هسته اصلی تحريم‌ها عليه ايران پابرجا باقی مانده و تنها بخش کوچکی از دارايی‌های بلوکه شده اين کشور آزاد شده است.
اما عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه ايران، با انتقاد از افرادی که به گفته او برای «تخريب مذاکرات» تلاش می‌کنند، گفت: «نيروهای تاريک مانند رژيم اسرائيل و برخی در داخل آمريکا وجود دارند که در جهت تخريب روند مذاکرات می‌کوشند، ولی ما بايد بکوشيم عقلانيت پيروز شود.»
عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده ايران افزود که «من شخصا به آينده مذاکرات خوش‌بين هستم» و «هيچ جايگزينی به دليل هزينه‌مند بودن، برای مذاکرات وجود ندارد.»
در همین حال خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گزارش می‌دهد که بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز شنبه ۱۶ آذر به تهران می‌آيند تا يک روز بعد از کارخانه توليد آب سنگين در شهر اراک بازديد کنند.
به گزارش ايرنا، اين سومين بازديد بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از تأسيسات آب سنگين اراک خواهد بود.
کارخانه توليد و رآکتور آب سنگين اراک يکی از اصلی‌ترين موارد نگرانی قدرت‌های جهانی و اسرائيل از برنامه اتمی ايران است.
XS
SM
MD
LG