لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

تظاهرات و تجمع در افغانستان در اعتراض به قتل و آتش زدن فرخنده


تشییع جنازه فرخنده توسط زنان افغانستان
تشییع جنازه فرخنده توسط زنان افغانستان

صدها نفر در کابل، پايتخت افغانستان، صبح دوشنبه سوم فروردين، در اعتراض به قتل و آتش زدن زنی جوان به نام فرخنده در مرکز اين شهر، تظاهرات کرده‌اند. ده‌ها نفر نيز در هرات و تخار تجمع کردند.

معترضان در افغانستان و خارج از اين کشور، خواستار محاکمه و مجازات مسببان قتل فرخنده شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، عالمه عالمه، از فعالان حقوق زنان در افغانستان در جريان اين تظاهرات گفت: «ما خواهان عدالت برای فرخنده هستيم، ما خواهان عدالت برای زنان افغانستان هستيم. تمام بی‌عدالتی‌ها در حق زنان در افغانستان غير قابل قبول است.»

روزنامه هشت صبح، چاپ افغانستان نيز تصاوير تجمع ده‌ها معترض در ولايت هرات را منتشر کرده که خواستار اجرای عدالت برای فرخنده و قاتلان او شدند.

تعدادی از فعالان حقوق بشر و فرهنگی کابل نيز، درختی را در محلی که فرخنده به آتش کشيده شد، کاشته‌اند.

مراسم خاکسپاری اين زن ۲۷ ساله، يکشنبه دوم فروردين برگزار شد. در اين مراسم، زنان افغان بر خلاف رسم معمول، تابوت فرخنده را بر دوش گذاشته و حمل کردند.

ملا اياز نيازی، روحانی افغانستانی که قتل فرخنده را توجيه کرده و طبيعی دانسته بود نيز در اين مراسم حاضر شد تا بر پيکر او نماز بخواند اما حاضران در مراسم با ممانعت از اين مسئله، اياز نيازی را اخراج کردند.

فرخنده، روز پنج‌شنبه، ۲۸ اسفند، در اطراف مسجد شاه دوشمشيره در مرکز کابل، توسط عده زيادی از مردان که او را به آتش زدن قرآن متهم کرده بودند، تا سر حد مرگ کتک خورد و سپس به آتش کشيده شد. برخی نيز با اتوموبيل از روی جسد فرخنده رد شدند.

ويدئوهای منتشر شده نشان می‌دهند که تعدادی از نيروهای پليس در جريان اين واقعه حاضر بودند اما کاری بيشتر از مشاهده ماجرا انجام ندادند.

قتل و آتش زدن فرخنده به اتهام سوزاندن قرآن در حالی است که محمد ظاهر، دادستان ارشد جنايی افغانستان در مراسم تشييع جنازه او اعلام کرده که زن جوان قرآن را آتش نزده و «کاملاً بی‌گناه» بود.

در روزهای اخير، بيش از ۱۰ نفر از متهمان به ضرب و جرح زن ۲۷ ساله دستگير شده و تعدادی از ماموران پليس نيز به جرم قصور در انجام وظيفه، از کار تعلیق شده‌اند.

اشرف ‌غنی، رئيس جمهور افغانستان، با محکوم کردن قتل و آتش زدن فرخنده، به وزارت امور داخله اين کشور دستور داد تا درباره چگونگی اين حادثه تحقيق کند.

رئيس جمهور افغانستان پيش از سفر به آمريکا نيز تاکيد کرد که قتل فرخنده «عملی شنيع» بود.

آقای غنی گفت که نيروهای امنيتی افغانستان به علت تمرکز کامل بر مبارزه با طالبان، دچار «مسئله بنيادی» شده‌اند.

XS
SM
MD
LG