لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۹

احمد خاتمی: سبزه گره‌زدن خرافات است و در شان ملت ایران نیست


احمد خاتمی، امام جمعه تهران، «گره زدن سبزه» و «نحس دانستن عدد ۱۳» را «خرافات» دانست و گفت که این مسائل «درشان ملت ایران نیست.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای خاتمی در نماز جمعه هشتم فروردین تهران گفت که «مردم ما شادی و غم خود را با شادی اهل بیت تنظیم می‌کنند» و خطاب به مردم ایران افزود: «ضمن اینکه ایام نوروز را با سنت‌های خوب نوروزی می‌گذرانید انشاءالله حریم اهل بیت را به خصوص در روز ۱۳ فروردین که یک روز قبل از شهادت صدیقه طاهره است را حفظ کنید.»

آقای خاتمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سخنی از رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه «فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است»، گفت که «باید پاسدار فرهنگی باشیم که عزت و عظمت برای ما به ارمغان می‌آورد» و این فرهنگ را «فرهنگ دین و ارزش‌های دینی» عنوان کرد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید که «نباید بگذاریم دشمنان به صورت خزنده ارزش‌های فرهنگی ما را زیر سوال ببرند» و افزود: «مخاطب این فرمایش حضرت آقا هم نهادهای فرهنگی دولتی مانند وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم نهادهای غیردولتی مثل حوزه علمیه سازمان تبلیغات و هستند. همه باید مراقب باشند که تساهل و تسامح و لیبرالیسم فرهنگی رخنه به فرهنگ است.»

این سخنان از سوی احمد خاتمی به دنبال ابراز نگرانی‌های مکرر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نسبت به مسائل فرهنگی در جامعه بیان می‌شود.

رهبر جمهوری اسلامی در نخستین سخنرانی عمومی خود در سال ۱۳۹۳ نیز ضمن اذعان به اینکه فقط «خارجی‌ها» مسئول «آسیب‌های فرهنگی» نیستند، در مورد «رخنه‌های بسیار خطرناک فرهنگی» در کشور به مسئولان هشدار داد.

آقای خامنه‌ای از «مسئولان فرهنگی» جمهوری اسلامی خواست تا «با حساسیت و هوشیاری مراقب رخنه‌های بسیار خطرناک فرهنگی باشند و به وظایف ایجابی و دفاعی خود در این زمینه عمل کنند».

رهبر جمهوری اسلامی سال ۱۳۹۳ را سال «اقتصاد و فرهنگ» نامیده است.

او همچنین روز پنج‌شنبه، ۱۵ اسفند، نیز با ابراز نگرانی از مسائل فرهنگی در ایران، بر «توجه به فرهنگ دینی و انقلابی» تاکید کرد.

آقای خامنه‌ای در دیدار با رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری توجه به فرهنگ دینی و انقلابی را از وظایف مسئولان دانست و با اشاره به اظهار نگرانی مجلس خبرگان از مسائل فرهنگی کشور گفت: «من هم از مسائل فرهنگی نگرانم.»

او افزود: «دولت محترم باید به این موضوع توجه کند و مسئولان فرهنگی نیز باید توجه داشته باشند که چه می‌کنند٬ زیرا در مسائل فرهنگی نمی‌توان بی‌ملاحظگی کرد.»

احمد خاتمی در نماز جمعه تهران در عین حال که گفت «ما از شبهه بیمی نداریم {زیرا} شبهه گذرگاهی برای ارتقای ماست»، افزود: «اما شبهه افکنی خیانت است و جنایت است. این مثل‌‌ همان چیزی است کسی بیاید میکروب را در سطح جامعه پخش کند و بعد بخواهند پزشکان جلوی آن را بگیرند. هیچ منطقی این اجازه را نمی‌دهد، منطق دین هم چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.»

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه «همه باید در این عرصه به طور جدی مراقبت و مواظبت داشته باشند»، گفت: «صدا و سیما و وزارت ارشاد باید در این زمینه مراقبت جدی داشته باشند، حق ندارند از بیت المال اجازه دهند به روزنامه، هفته نامه، ماهنامه یا کتابی که مقدسات را زیر سوال ببرند. مردم چنین اجازه‌ای نخواهند داد.»
XS
SM
MD
LG