لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

بروجردی: خود موسوی و کروبی علاقه‌مند به ادامه حصرند


علاء‌الدین بروجردی
علاء‌الدین بروجردی

علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ایران، گفته است که خود ميرحسين موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد «علاقه‌مند به استمرار وضعيت» خود هستند و دولت حسن روحانی هم «نمی‌تواند کار زيادی انجام دهد».

آقای بروجردی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، که روز جمعه، ۲۴ مرداد، منتشر شد «عذرخواهی از پيشگاه ملت به خاطر ضربه حيثيتی که به شئونات جمهوری اسلامی و ملت زده شد» را «حداقل انتظار» از افراد در حصر دانسته است.

با این حال آقای بروجردی اضافه کرده است که این افراد در حصر حاضر به عذرخواهی نشده‌اند.

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی دو نامزد مخالف محمود احمدی‌نژاد در انتخابات دوره دهم رياست جمهوری ايران در سال ۱۳۸۸ بودند که نتيجه آن انتخابات را نپذيرفتند و مدعی تقلب گسترده در آن شدند.

تظاهرات و جنبش اعتراضی طرفداران این دو در ماه‌های بعد از انتخابات، توسط رهبر و حکومت جمهوری اسلامی «فتنه» و در رسانه‌ها به علت استفاده معترضان از نمادهای سبزرنگ «جنبش سبز» ناميده شد.

ميرحسين موسوی و همسرش زهرا رهنورد در کنار مهدی کروبی از زمستان سال ۱۳۸۹ و به دنبال برگزاری يک تظاهرات اعتراضی ديگر، بدون محاکمه قضايی در حصر قرار دارند.

علی مطهری، نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی، که در سال‌های اخير بارها خواستار رفع حصر از رهبران معترضان شده در تيرماه سال جاری اعلام کرد که آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته که «جرم» ميرحسين موسوی و مهدی کروبی «بزرگ» است و افزوده که آنها «اگر محاکمه شوند، حکم‌شان خيلی سنگين خواهد بود».

به گفته آقای مطهری، آقای خامنه‌ای گفته است: «ما اکنون به اينها ملاطفت کرده‌ايم.»

احمد جنتی، دبير شورای نگهبان و امام جمعه تهران، نيز در دی‌ماه سال ۹۲ گفته بود که «نظام به سران فتنه خيلی منت گذاشته که زنده هستند» و افزوده بود: «اگر رافت اسلامی نبود، آنان بايد اعدام می‌شدند.»

غلامحسين محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائيه و دادستان کل کشور، نيز اخيرا گفته است که «سران فتنه نه تنها نبايد رفع حصر شوند بلکه بايد ترتيباتی داده شود تا آنها تاوان جرم و گناه بزرگی که مرتکب شده‌اند را پس بدهند.»

اين در حالی است که محمد خاتمی، رئيس جمهور سابق ايران، گفته است که وضعيت زندانيان سياسی و حصر آقايان موسوی و کروبی «حادتر شده» است.

حسن روحانی و مقام‌های دولت او، پيش و پس از انتخابات، وعده داده بودند که شرايط را برای آزادی زندانيان سياسی و پايان حصر رهبران معترضان فراهم می‌کنند.

XS
SM
MD
LG