لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

چین برای ورود ناوگروه آمریکایی به هنگ‌کنگ جواز صادر نکرد


تصویری از ناوگروه آمریکایی به فرماندهی ناو هواپیمابر یواس‌اس جان سی.استنیس (متعلق به گذشته)
تصویری از ناوگروه آمریکایی به فرماندهی ناو هواپیمابر یواس‌اس جان سی.استنیس (متعلق به گذشته)

پنتاگون، وزارت دفاع ایالت متحده آمریکا، روز جمعه اعلام کرد که چین مانع پهلوگیری یک ناوگروه آمریکایی در هنگ‌کنگ شده است.

بیل اوربان، سخنگوی پنتاگون، روز جمعه، ۱۰ اردیبهشت، گفت که امتناع چین از پهلوگیری ناوگروه آمریکا در هنگ‌کنگ در زمانی رخ داد که ناو آمریکایی یو‌اس‌اس بلوریج در این بندر حضور داشت.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که ناوگروهی که چین مانع ورودش به هنگ‌کنگ شده، به فرماندهی ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس جان سی‌ استنیس در دریای چین جنوبی گشت‌زنی می‌کند.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، عدم صدور جواز در حالی است که این ناوگروه پیش از این چند بازدید موفق از هنگ‌کنگ داشته است.

اما یک مقام نیروی دریایی آمریکا گفته که چین بازدید مجدد ناوگروه آمریکایی از هگ‌کنگ «در زمان کنونی» را «نامناسب» دانسته است.

وزارت امور خارجه چین درباره دلیل مخالفت خود با حضور ناوگروه آمریکا در هنگ‌کنگ توضیحی نداد، اما اعلام کرد که چین معمولا با بررسی مورد به مورد درخواست‌های گذشته آمریکا در این باره و با در نظر گرفتن حق حاکمیت خود، با آنها موافقت کرده بود.

هنگ‌کنگ تا سال ۱۹۹۷ مستعمره بریتانیا بود تا این که حاکمیت آن به چین واگذار شد. هنگ‌کنگ اگرچه کشوری با خودمختاری بالاست، اما تحت حاکمیت چین قرار دارد.

آمریکا و چین، همکاری‌های گسترده اقتصادی و سیاسی دارند، اما اختلافاتی مانند جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی بر روابط دو کشور سایه افکنده است.

آمریکا در شرق آسیا از متحدان خود مانند ژاپن و کره جنوبی که رقبای منطقه‌ای چین هستند، حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG