لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۰

رئیس سی‌آی‌ای: ایران می‌داند برنامه سلاح اتمی عواقب سنگینی خواهد داشت


جان برنن، رئيس سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا (سی‌آی‌ای)
جان برنن، رئيس سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا (سی‌آی‌ای)

جان برنن، رئيس سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا (سی‌آی‌ای)، گفت که ايران می‌داند در صورت اقدام برای ساخت سلاح هسته‌ای با «عواقب و هزينه‌های بسیار سنگینی» مواجه خواهد شد.

آقای برنن، يکشنبه دوم فروردين، با اشاره به تلاش‌های بين‌المللی برای دستيابی به توافقی با جمهوری اسلامی درباره برنامه هسته‌ای آن، به شبکه تلويزيونی فاکس نيوز گفت: «من فکر می‌کنم آنها [ايرانی‌ها] متوجه هستند که اگر تصميم بگيرند چنين گريزی [به سوی سلاح هسته‌ای] داشته باشند، با عواقب و هزينه‌های فوق‌العاده‌ای مواجه خواهند شد.»

رئیس سیا تاکید کرد که «برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به بمب، آمریکا راه‌های متعددی در اختیار دارد.»

به گفته جان برنن، رئیس جمهور آمریکا «کاملاً واضح گفته‌است که ما از آن نوع از سلاح اتمی که ایران در مسیر دست‌یابی به آن قرار داشت جلوگیری خواهیم کرد.»

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا تصریح کرد: «بنابراین اگر آنها [ایرانی‌ها] تصمیم بگیرند چنین مسیری را بروند، می‌دانند که خود را در معرض خطر قرار داده‌اند.»

جان برنن درباره نظارت اطلاعاتی آمریکا بر برنامه هسته‌ای ایران نیز گفت: «الان برنامه و فرصت بهتری داریم که آنچه آنها [ایرانی‌ها] می‌گویند انجام می‌دهند یا انجام نمی‌دهند را محک بزنیم.»

وقتی از رئیس سیا درباره احتمال وجود تاسیسات زیرزمینی و محرمانه هسته‌ای ایران سوال شد، آقای برنن گفت: «مطمئنم از اینکه برنامه هسته‌ای ایران چه اجزایی دارد، درک خوبی داریم.»

درباره نگرانی از احتمال رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه، آقای برنن توضیح داد که هم‌پیمانان آمریکا در منطقه از جمله عربستان سعودی، ایمان دارند که ایالات متحده می‌تواند به عنوان «ضامن امنیت منطقه» عمل کند.

رئيس سيا در عين حال گفت که اگرچه هم ايران و هم آمريکا در حال نبرد با گروه حکومت اسلامی هستند، اما آمریکا ايران را در اين نبرد به عنوان «يک متحد در نظر نمی‌گيرد».

در همين روز باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا هم به روزنامه هافينگتون پست گفت که جمهوری اسلامی «هنوز با آنچه که برای دستيابی به توافق اتمی لازم است، موافقت نکرده‌است».

يک روز پیش از آن نيز، وزیران امور خارجه آمريکا، بريتانيا، آلمان و فرانسه، که چهار قدرت جهانی طرف مذاکرات هسته‌ای با ايران هستند، گفتند که زمان آن فرارسیده که جمهوری اسلامی «تصميم‌های سختی» درباره برنامه اتمی‌اش بگيرد.

آنها گفتند: «بر اين عقيده‌ايم که پيشرفتی اساسی در مذاکرات رخ داده است، با اين همه هنوز مسائل مهمی وجود دارد که هنوز توافقی در موردشان به دست نيامده است».

در همان روز، آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی خود به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۴ گفت که ايران در مقابل «تحميل‌ها و زورگويی‌های آمريکا کوتاه نخواهد آمد».

قرار است از چهارشنبه هفته جاری، دور حساسی از گفت‌وگوهای هسته‌ای ميان نمايندگان ايران و قدرت‌های جهانی در سوئیس برگزار شود.

آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه و آلمان همراه با ايران، پايان ماه مارس (حدود ۹ روز ديگر) را به عنوان ضرب‌الاجل خود برای دستيابی به توافقی سياسی با هدف ادامه گفت‌وگوها برای رسيدن به توافق نهايی تعيين کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG