لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

پنجمین شکست متوالی هندبال ایران در جام جهانی


جام جهانی ۲۰۱۵ هندبال به ميزبانی قطر در حال برگزاری است و تيم ملی ايران با پذیرفتن پنجمین شکست متوالی، در قعر جدول گروه ب قرار گرفت.

سرمربی ایران پس از شکست مقابل بوسنی و هرزگوین، مقدونیه و کرواسی گفته بود بازیکنانش تمام قوای خود را برای برتری در دیدارهای ساده‌تر به کار خواهند برد. با این حال بازی چهارم را با اختلاف ۱۲ گل به اتریش واگذار کردند و در واپسین مسابقه هم ۳۰ بر ۲۳ مغلوب تونس شدند.

سرمربی تیم ملی ایران درباره نتایج تیمش گفته است: «بازیکنان تحت فشار بودند و فکر نمی‌کردند که می‌توانند برنده باشند.»

بروت ماچک اسلوونیایی یادآور شد قراردادش یک ساله است و بعد از مسابقات جهانی به پایان می‌رسد.

در این رقابت‌ها قطر با مجموعه‌ای از بازیکنان غیربومی بهترین عملکرد را بین تیم‌های آسیایی داشت. در این تیم فقط هفت بازیکن قطری حضور دارند و ۱۰ نفر از کشورهای دیگر آمده‌اند.

زارکو مارکوویچ از مونته نگرو، برتراند روئین از فرانسه، رافائل کاپوته از کوبا، بوریا ویدال از اسپانیا و الدار ممی‌سویچ از بوسنی از جمله بازیکنان غیر قطری هستند که پیراهن تیم ملی هندبال این کشور را به تن کرده‌اند.

ایران با ناکامی در مرحله گروهی، حالا باید برای کسب رتبه ۲۱ تا ۲۴ رقابت کند. یعنی چهار تیمی که ضعیف‌ترین نتایج جام جهانی را کسب کردند. غیر از ایران، الجزایر، عربستان سعودی و شیلی نیز برای کسب همین جایگاه رقابت خواهند کرد.

بحرین و امارات به دلایل غیر ورزشی از حضور در این رقابت‌ها انصراف دادند. گرچه بعداً انصراف خود را پس گرفتند اما فدراسیون جهانی، عربستان و ایسلند را جایگزین آنها کرد.

سعید برخورداری، دروازبان تیم ملی درباره عملکرد ایران می‌گوید: «قبل از اینکه به مسابقات جهانی بیاییم نمی‌دانستیم کجا قرار داریم و در چه سطحی هستیم. محک جدی نخورده بودیم و این موضوع، خیلی به تیم ضربه زد.»

او به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت: «مطمئن باشید هندبال چیزی از تیم ملی والیبال کم ندارد. این تیم می‌تواند در آسیا آقایی کند. ما نسلی هستیم که جام جهانی نوجوانان را تجربه کردیم، قهرمان آسیا شدیم. می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم اما نیاز به برنامه داریم.»

قطر غیر از بازیکنان بین‌المللی، با به خدمت گرفتن سرمربی اسپانیا که در سال ۲۰۱۳ جشن قهرمانی جهان را گرفت، ناکامی دوره قبلی را جبران کرده است. آنها در این مسابقات از سد برزیل، شیلی، اسلوونی و بلاروس گذشتند.

میزبان مسابقات که در دوره قبلی بیستم شده بود، حالا چشم به صعود و راهیابی به مرحله نیمه‌نهایی دوخته است.

عربستان با وجود تجارب قبلی در مسابقات جهانی، ضعیف‌ترین تیم آسیایی در این رقابت‌ها بود. ایران برای نخستین بار در چنین مسابقاتی حاضر می‌شد و حالا سجاد استکی را در رده پانزدهم جدول گلزنان می‌بیند.

«دراگان گاليچ» از اسلوونی ۴۳ گل زده و پس از او «زارکو مارکوويچ» از قطر با ۴۱ گل قرار دارد. «لازاروف» از مقدونيه، «فدريکو پيزارو» از آرژانتين و «رابرت وبر» از اتريش در رده‌های بعدی هستند.

افشین صادقی بازیکن تیم ملی ایران می‌گوید: «هندبال را بلدیم اما بدنساز، ماساژور و آنالیزور نداریم. بچه‌ها زانو درد دارند، چون بعد از بازی ریکاوری مناسب نمی‌کنیم و کسی نیست بدن مهره‌های تیم را برای بازی بعدی آماده کند.»

صادقی با اشاره به حضور وزیر ورزش در اردوی این تیم گفت: «گودرزی گفت یک سال به بازیکنان فوتبال بدهی داشتم و طلب آنها را دادم. اکنون نیز ما بازیکنان هندبال باید بپرسیم آقای وزیر ما ۲۰ سال طلب داریم. چگونه پرداخت خواهد شد؟»

این ملی‌پوش هندبال یادآور شد: «مسابقات جهانی ۱۰ روز دیگر تمام می‌شود. به شما اطمینان می‌دهم پس از آن هیچ مسئولی سراغ هندبال را نمی‌گیرد. بعد از این نسل، دیگر کسی در هندبال ایران نیست که بیاید جایگزین امثال استکی‌ها شود. رده‌های پایه‌مان تعطیل است.»

XS
SM
MD
LG