لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

روحانی با اشاره به اجرای برجام: تنها نمونه استثنایی در دنیا هستیم


روحانی می‌گوید خیلی‌ها خواستند پایان مذاکرات موفقیت‌آمیز نباشد
روحانی می‌گوید خیلی‌ها خواستند پایان مذاکرات موفقیت‌آمیز نباشد

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، گفته است: «در تاریخ سازمان ملل متحد هیچ کشوری را به شورای امنیت و فصل هفتم و ماده ۴۱ و ۴۲ نبردند مگر آنکه یا حکومت آن کشور سرنگون شود، یا جنگ را به آن ملت تحمیل کردند و یا به طور کامل آن ملت را تسلیم کردند. تنها نمونه استثنایی جمهوری اسلامی ایران است.»

آقای روحانی که صبح سه‌شنبه ۲۹ دی در مراسمی با عنوان «اجرای برجام؛ فصلی نو در اقتصاد ایران» سخنرانی می‌کرد، افزوده است: «از این به بعد کار آژانس {بین‌المللی انرژی اتمی} با ما کار معمولی است که با همه کشورها دارند، علاوه بر آنکه بر اجرای برجام نیز نظارت می‌کنند.»

رئیس جمهور ایران یک روز پیش نیز در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از واردات بیش از ۲۰۰ تن کیک زرد اورانیوم به ایران، پیوستن ایران به جمع کشورهای صادرکننده اورانیوم، لغو ۱۲ قطعنامه و پنج تصمیم شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، لغو شش قطعنامه فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل، لغو تحریم‌ها و آزاد شدن دارایی‌های مسدودشده ایران را از جمله دستاوردهای اجرایی شدن توافق جامع هسته‌ای یا برجام ذکر کرده بود.

شنبه ۲۷ دی و پس از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد که جمهوری اسلامی تمام تعهدات خود برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود را انجام داده است، به عنوان روز آغاز اجرای توافق هسته‌ای اعلام شد.

آنگونه که خبرگزاری فارس گزارش داده، آقای روحانی در سخنرانی سه‌شنبه خود نیز از گفت‌وگوهای هسته‌ای با قدرت‌های جهانی به عنوان «موضوعی بس پیچیده و در هم‌تنیده» نام برده که «یک طرف توطئه‌های استکبار و صهیونیسم و سمت دیگر آن رقبای نااهل و خصم آنها در این دیار و این منطقه» قرار داشتند.

رئیس جمهور ایران افزوده که «افراد افراطی همواره تلاش می‌کردند در واشنگتن و نیویورک هرگز نگذارند این روز در تاریخ ثبت شود» و گفته است: «خیلی‌ها خواستند پایان مذاکرات موفقیت‌آمیز نباشد. با هواپیمای اختصاصی به ژنو و وین رفتند، حرف زدند و گفتند قیمت نفت را پایین می‌آوریم و ایران را به زانو درخواهیم آورد.»

به نظر می‌آید این سخنان حسن روحانی، اشاره‌ای دیگر از طرف او به نقش عربستان سعودی در کاهش قیمت این فرآورده مهم در بازارهای بین‌المللی باشد. (درباره دلایل کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی بیشتر بخوانید)

رئیس جمهور ایران همچنین به یکی از سخنرانی‌های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اشاره کرده و گفته است: «بمب را روی تابلو به نمایندگان ملل جهان نشان دادند و گفتند به ایران اعتماد نکنید.»

آقای روحانی همچنین به مخالفان گفت‌وگو با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌ای در داخل ایران نیز اشاره کرده است.

او از جمله گفته است: «خیلی‌ها آمدند و گفتند هر وقت مذاکره کردیم کلاه بر سر ما رفت و هیچ گاه مذاکره ما را به جایی نمی‌رساند.»

این سخنان در حالی بیان شده که رهبر جمهوری اسلامی، خود، بارها تاکید کرده بود که به مذاکره با قدرت‌های جهانی برای حل بحران هسته‌ای ایران خوش‌بین نیست و این مذاکرات «به جایی نمی‌رسد».

رئیس جمهور ایران همچنین از «حسادت‌ها و رقابت‌ها» میان سه کشور اروپایی طرف گفت‌وگو با ایران، به عنوان یکی دیگر از دلایل دشواری مذاکرات هسته‌ای نام برده است.

آقای روحانی همچنین تاکید کرده که اگر «کسی به جز» محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، سرپرستی مذاکرات هسته‌ای را بر عهده داشت، این گفت‌وگوها «به اینجا نمی‌رسید».

رئیس جمهور ایران با تشکر از آقای خامنه‌ای به خاطر «اعتماد» به محمدجواد ظریف و قبول این مسئله که مذاکرات هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه محول شود، گفته است: «خدمت رهبری گفتم وقتی من موضوع را از دبیرخانه شورای امنیت به وزارت خارجه می‌برم یک پیام به دنیا می‌دهم و آن این است که موضوع هسته‌ای موضوع امنیتی نیست بلکه سیاسی است و این حرکت در این راه به ما بسیار کمک می‌کند تا به موفقیت برسیم.»

XS
SM
MD
LG