لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۴

حسن خمینی در امتحان ورودی مجلس خبرگان رهبری شرکت نکرد


حسن خمینی، نوه روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی است.
حسن خمینی، نوه روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی است.

حسن خمینی، نوه روح‌الله خمینی، در آزمون داوطلبان ورود به مجلس خبرگان رهبری شرکت نکرده است.

این آزمون صبح سه‌شنبه ۱۵ دی برگزار شده و خبرگزاری تسنیم گزارش داده که به جز حسن خمینی، محمود امجد، رسول منتجب‌نیا و مرتضی آقاتهرانی نیز در این آزمون شرکت نکرده‌اند.

محمود امجد و رسول منتجب‌نیا، در دسته‌بندی‌های سیاسی ایران به طیف اصلاح‌طلب نزدیک‌اند و مرتضی آقاتهرانی از رهبران جبهه پایداری انقلاب اسلامی نزدیک به محمدتقی مصباح یزدی است.

به دنبال این مسئله، نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان گفته «کسانی که در آزمون خبرگان شرکت نکنند از ادامه مسیر انتخابات باز خواهند ماند.»

آقای ابراهیمیان یک روز پیش‌تر نیز گفته بود که شرکت نکردن در این امتحان، به معنی «انصراف از انتخابات» است.

این در حالی است که علی خمینی، برادر حسن خمینی به ایسنا گفته که شورای نگهبان «هیچ دعوتنامه رسمی یا پیامکی» برای حضور برادرش در این آزمون ارسال نکرده است.

اما سام سوادکوهی، از اعضای حقوقدان شورای نگهبان، در این مورد گفته که هم از آقای خمینی و هم از آقای امجد برای شرکت در آزمون ورودی دعوت شده بود.

ایسنا و انتخاب هم گزارش داده‌اند که از محمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، علیرضا اعرافی و محمد سعیدی، دو امام جمعه قم تا پایان وقت اداری دوشنبه برای شرکت در آزمون مجلس خبرگان رهبری دعوت نشده بود.

به گفته مسئولان شورای نگهبان، اعضای فعلی مجلس خبرگان رهبری، کسانی که در گذشته در آزمونی که شورای نگهبان برگزار کرد شرکت کرده و از نظر علمی تایید شدند و کسانی که در آزمون شهریورماه شرکت کرده بودند، نیاز به شرکت در آزمون علمی اخیر نداشتند.

در آستانه برگزاری آزمون ورودی مجلس خبرگان رهبری، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان که مسئول برگزاری این آزمون و اظهارنظر درباره صلاحیت کاندیداها است، گفت که «شكست‌خوردگان ميدان سياست كمر بسته‌اند» تا مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را «قبضه كنند».

XS
SM
MD
LG