لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۴

حوثی‌ها جاده فرودگاه صنعا را باز کردند؛ ورود نخست‌وزیر جدید به یمن


صحنه‌ای از درگیری‌های یمن
صحنه‌ای از درگیری‌های یمن

دولت يمن اعلام کرده که شبه‌نظاميان شيعه مذهب حوثی، اردوی اعتراضی خود را که باعث بسته شدن راه مهمترين فرودگاه کشور در صنعا، پايتخت شده بود، برچيده‌اند.

به گزارش يکشنبه ۲۷ مهر خبرگزاری رويترز، دولت يمن در عين حال گفته که شبه‌نظاميان حوثی، همچنان در خيابان‌های پايتخت حضور دارند.

برچيده شدن اردوگاه اعتراضی حوثی‌ها از جاده مابين فرودگاه و صنعا، عبور و مرور در اين جاده را برای نخستين بار در هفته‌های اخير ممکن کرده است.

از سوی ديگر، خالد بحاح که تاکنون سفير يمن در سازمان ملل متحد بود برای بر عهده گرفتن پست نخست وزيری وارد اين کشور شد. نخست وزيری او بخشی از توافق صلحی است که مدتی پيش، ميان حوثی‌های شيعه و قبايل سنی به امضا رسيد.

به گزارش رویترز، حوثی‌ها که خود را انصارالله می‌نامند و از حمايت ايران برخوردارند، ماه گذشته کنترل پايتخت يمن و همچنين يک شهر بندری کليدی در ساحل دريای سرخ را در دست گرفتند. آنها سالهاست که با دولت سنی مذهب يمن می‌جنگند و خواستار به دست آوردن سهم بيشتری در قدرت در اين کشور هستند.

عليرغم توافق صلحی که آنها ماه گذشته با مخالفانشان امضا کردند، از آن هنگام تاکنون، حوثی‌ها موفق شده‌اند بخش‌های بيشتری از يمن را به کنترل خود در بياورند.

علی‌اکبر ولايتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بين‌الملل، شنبه ۲۶ مهر، با اعلام حمايت کامل تهران از حوثی‌های يمن، خواستار آن شد تا گروه شيعه مذهب انصارالله در اين کشور، نقشی مانند حزب‌الله لبنان در لبنان ايفا کند.

آقای ولايتی در ديدار با تعدادی از اعضای انصارالله که به تهران سفر کرده‌اند، گفت: «همان‌طور که حزب‌الله در لبنان با تروريست‌ها و دشمنانش مقابله کرده و آن‌ها را شکست می‌دهد، انصارالله يمن نيز بايد به مبارزه با تروريست‌ها در اين کشور ادامه دهند.»

دولت يمن و کشورهای عرب حاشيه خليج فارس همواره ايران را متهم به دخالت در امور داخلی اين کشور از طريق حمايت از شبه‌نظاميان حوثی می‌کنند اما جمهوری اسلامی قبلا اين اتهام را رد کرده بود.

حوثی‌ها پيرو فرقه‌ای در مذهب شيعه به نام زيديه هستند و به امامت علی ابن ابوطالب و فرزندان او تا امام چهارم يعنی زين‌العابدين اعتقاد دارند. اما معتقدند که پس از زين‌العابدين، زيد بن علی به جای برادرش محمد باقر به امامت رسيده است.

XS
SM
MD
LG