لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۹

حدود ۱۰ درصد زنان ایرانی در شهرها معتادند


مشاور زنان دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران روز شنبه با ارائه آماری خبر داد که نزديک به ۱۰ درصد زنان در شهرهای کشور معتادند.
زهرا بنيانيان روز شنبه، پنجم بهمن، به خبرگزاری مهر گفت که بيشترين زنان معتاد در رده سنی ۲۰ تا ۳۶ سال هستند و بيشتر گرايش آنها به استفاده از مواد مخدری «مانند ترياک، شيشه، الکل و کراک افغانی» است.
مشاور دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده همچنين از زندانی بودن هفت هزار و ۳۷۷ زن زندانی در کشور خبر داد و گفت که ۶۰ درصد آنها به دلايل مرتبط با جرايم اعتياد و مواد مخدر به زندان راه پيدا کرده‌اند و بيشتر آنها خود از اين مواد مخدر استفاده می‌کردند.
به گفته خانم بنيانيان، «تنها ۱۲ درصد زنان به جرم سرقت و ۱۰ درصد زنان به دلايل منکراتی راهی زندان می‌شوند و ۶۰ درصد آنها در نتيجه جرائم مرتبط با مواد مخدر به زندان می‌روند».
او همچنين از ميزان بيشتر اعتياد زنان در شهرها به نسبت روستاها خبر داد و گفت: «در طرح شيوع‌شناسی سال ۹۰ تعداد زنان معتاد شهرها ۹.۷ درصد و روستاها ۵.۴۱ درصد بوده است. البته بايد گفت که هر اندازه شهرها کوچک می‌شوند اعتياد زنان نيز به همان ميزان پنهان می‌شود.»
مشاور دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنين افزود که «بيش از ۵۰ درصد از زنان معتاد سن شروع مصرف مواد مخدر [خود را] بين ۱۵ تا ۱۹ سال يعنی در ميان دختران دبيرستانی و ديپلمه عنوان کرده‌اند.»
اعلان و انتشار عمومی آمار رسمی مربوط به آسيب‌های اجتماعی در ايران به‌ويژه در حوزه زنان کمتر صورت می‌گيرد. رسانه‌های داخل ايران نيز برای تهيه گزارش درباره اين آسيب‌ها معمولا با محدوديت‌های زيادی مواجه‌اند.
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزير کشور و دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، روز يک‌شنبه، ۲۴ آذر، آمار معتادان در ايران را حدود يک ميليون و ۳۲۵ هزار نفر اعلام کرده بود.
او با اشاره به این که شش ميليون ايرانی به طور مستقيم با مسئله اعتياد درگيرند همچنين از «دو برابر» شدن تعداد زنان معتاد «در مدت بسيار کوتاهی» خبر داده بود.
سیگار، فعالیت‌های نامشروع و تبلیغات ماهواره‌ای

در آماری که مشاور آقای رحمانی فضلی در امور زنان و خانواده ارائه داده، اگرچه تاکيد شده که «قليان از مصاديق اعتياد نيست»، اما آمده است که در نظرسنجی که از افراد معتاد انجام شده ۸۳.۶۸ درصد از زنان گفته‌اند که قبل از اعتياد به مواد مخدر، سيگار يا قليان کشیده‌اند.
خانم بنيانيان توضيح داد در آمارهای به دست آمده، سه درصد از زنان معتاد بی‌سواد مطلق، ۱۵ درصد سواد ابتدايی، ۱۵ درصد راهنمايی، ۴۱ درصد ديپلمه، ۹ درصد فوق ديپلم و ۱۰ درصد مدرک کارشناسی دارند.

به گفته این مقام، اين آمار نشان‌دهنده آن است که «اعتياد ديگر تنها به سراغ افراد بی‌سواد و ناآگاه نمی‌رود بلکه تمام آحاد جامعه به ويژه افراد تحصيل‌کرده را تهديد می‌کند».
مشاور دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، عواقب اعتياد زنان را «به مراتب بيشتر» از اعتياد مردان دانسته و گفت: «زن معتاد مجبور است با ابزار مختلف پول و يا مواد مخدر خود را تهيه کند و گاه در اين ميان دست به فعاليت‌های نامشروع می‌زند که اين خود خطری برای جامعه است. چرا که افزايش روابط نامشروع منجر به افزايش بيماری‌های مقاربتی هم برای زن و هم برای مرد می‌شود.»
زهرا بنيانيان در پايان گفت که «بسياری از افراد مرفه جامعه صرفا برای لذت کنجکاوی به سمت اعتياد می‌روند» و افزود: «بسياری از زنان تحت تاثير تبليغات ماهواره‌ای برای لاغری و يا جوانی پوست‌شان از داروهای اعتيادآور استفاده کرده و بسياری از آنها با اين روش معتاد می‌شوند.»
XS
SM
MD
LG