لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

اعتراف یک فرمانده بسیج: ۲۵ خرداد به معترضان شلیک کردیم


نیروی بسیج بر پشت‌بام پایگاه نینوا در روز 25 خرداد
نیروی بسیج بر پشت‌بام پایگاه نینوا در روز 25 خرداد
پس از سه سال، فرمانده پايگاه بسيج ۱۱۷ نينوا در تهران در اظهار نظری کاملا متفاوت گفت که بسيجی‌های تحت فرمان او در روز ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ به پاهای تعدادی از معترضان به نتیجه انتخابات رياست جمهوری آن سال شليک کرده‌اند.
اين فرمانده بسيج که نام او ذکر نشده، در گفت‌وگو با وب‌سايت بسيج‌پرس گفته است که «تعدادی آشوبگر و اوباش» با حمله به پايگاه تحت رياست او قصد تصرف آن و به دست آوردن اسلحه‌هايش را داشته‌اند.
به گفته فرمانده پايگاه بسيج ۱۱۷ نينوا، «آشوبگران» قصد «مسلح کردن» معترضان را داشتند تا با آغاز «جنگ شهری»، «بر تهران مسلط شوند».
او همچنین گفته است: «اگر آن روز حوزه سقوط می‌کرد و سلاح‌های ما دست آنها می‌افتاد شايد اوضاع مانند سوريه می‌شد» و برای جلوگيری از اين وضعيت، «ما مجبور به دفاع شديم و مجبور شديم چند نفر از آشوبگرانی که داخل حوزه وارد شده بودند را از کمر به پايين هدف قرار بدهيم و باعث شد که جمعيت متفرق شود.»
روزنامه جوان که به اداره سياسی سپاه پاسداران نزديک است، در سال ۸۹ مصاحبه‌ای با همين فرمانده بسيج منتشر کرده بود که در آن او با تکذيب شليک نيروهای پايگاه بسيج ۱۱۷ نينوا به معترضان اين مسئله را «دروغ محض» توصيف کرده بود.
او گفته بود: «مطمئن باشيد اگر ما به سمت مردم تيراندازی می‌کرديم، نه هفت نفر، بلکه با آن موج عظيم جمعيت ده‌ها نفر کشته می‌شدند.»
اين فرمانده بسيج در مصاحبه جديد خود نيز اگرچه گفته که «شليک به سمت مردم و کشتن جمعيت دروغ محض است»، اما بلافاصله اضافه کرده است که «در اين درگيری تنها چند اغتشاشگر که بدون توجه به هشدارها وارد محوطه حوزه شده بودند از ناحيه پا مورد هدف قرار گرفتند».
او در عين حال گفته است که «کشته شدن ۷ نفر در درگيری‌های آن روز توسط همان آشوبگران و فتنه‌گران بود که مردم را برای حمله به حوزه تحريک می‌کردند».

روز ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ صدها هزار نفر از معترضان به نتیجه انتخابات دهم رياست جمهوری با نمادهای سبز از نقاط مختلف تهران به سمت ميدان آزادی راهپيمايی کردند، راهپیمایی‌ای که بزرگ‌ترين تجمع اعتراضی در ايران پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ توصيف شده است.
در جريان دو سال اعتراض و تظاهرات جسته و گريخته به نتیجه آن انتخابات، ده‌ها معترض کشته و زخمی شدند. بر اساس گزارش‌های رسمی، سپاه پاسداران و نيروهای بسيج وظيفه سرکوب آن اعتراضات را بر عهده داشتند.
XS
SM
MD
LG