لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۸

ایران تعیین شرط لغو تحریم‌ها در ازای همکاری در عراق را تکذیب کرد


مرضیه افخم
مرضیه افخم

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران برخی اخبار منتشرشده به نقل از محمدجواد ظريف مبنی بر تعیین شرط برای همکاری ايران با آمريکا در عراق در ازای رفع تحريم‌های جمهوری اسلامی در شورای امنيت را «بی‌اساس» دانست.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، روز پنج‌شنبه، ۳۰ مرداد، به نقل از مرضيه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، نوشت که «چنين موضوعی طرح نشده و اخبار منتشره در اين زمينه بی‌اساس است».

پيش از اين برخی خبرگزاری‌های ايران از جمله ایرنا و خبرگزاری مهر، به نقل از محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی، نوشته بودند که «گروه ۱+۵ هنوز قطعنامه‌ای برای لغو تحريم‌های شورای امنيت عليه ايران تصويب نکرده است. اگر ما توافق کنيم که يک سری کارها در عراق انجام دهيم، طرف مقابل در مذاکرات نيز بايد کارهايی در مقابل آن انجام دهد».

اين گزارش‌ها حاکی از آن بود که سخنان آقای ظريف در برنامه زنده «شب آفتابی» که روز چهارشنبه، ۲۹ مرداد، از شبکه پنج تلويزيون ايران پخش شد بيان شده است.

اما ويدئوی سخنان وزير امور خارجه جمهوری اسلامی که بر روی وب‌سايت يوتيوب قرار دارد، نشان می‌دهد که احتمالا سخنان آقای ظريف درباره «اراک» به اشتباه «عراق» شنيده است.

محمدجواد ظريف اين سخنان را درباره مکانيسم لغو تحريم‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران بيان می‌کند.

در هفته‌های اخير و به دنبال تصرف قسمت‌های عمده‌ای از خاک عراق توسط گروه دولت اسلامی، موسوم به داعش، گزارش‌هايی درباره احتمال همکاری ايران، آمريکا و کشورهای غربی برای مقابله با اين گروه منتشر شده است.

نخست وزير بريتانيا و وزير امور خارجه فرانسه نيز از ايران خواسته‌اند تا در مبارزه با اين گروه بسيار خشن با غرب همکاری کند.

مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، در واکنش به اين سخنان گفته که «رايزنی‌ها» در اين رابطه در جريان است، اما حسين اميرعبداللهيان، معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، گفته است که «آمريکا و انگليس اگر انگيزه‌ جدی در اين زمينه دارند، بر اساس توافق‌نامه‌های دوجانبه خود با عراق و با هماهنگی بغداد، اقدام کنند.»

XS
SM
MD
LG