لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

انتقاد امامان جمعه از ترویج زبان انگلیسی در ایران


امامان دولتی نماز جمعه در شهرهای مختلف ایران روز ۱۷ اردیبهشت از ترویج زبان انگلیسی در کشور انتقاد کرده و به پیروی از رهبر جمهوری اسلامی، آن را مصداق نفوذ غرب در ایران دانستند.

در کرج، محمدمهدی حسینی همدانی، امام جمعه این شهر گفت که «استکبار از طریق فضای مجازی، اینترنت، ماهواره و ترویج زبان به دنبال تخریب فرهنگ ماست».

در قزوین و به گزارش خبرگزاری مهر، امام جمعه این شهر گفت که «تغییر خط و زبان از زمان شاه دنبال می‌شد» و افزود: «شاه می‌خواست هویت مردم را تغییر دهد اما مردم برایش حتی فاتحه نخواندند و امروز همان ایادی گذشته می‌خواهند با زبان انگلیسی راه نفوذ دشمن را باز کنند و این کار بسترسازی برای ورود دشمن است».

مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه هم گفت: «از ترویج فرهنگ غربی و غرب‌زدگی باید پرهیز کرد. همانگونه که در کشورهای غربی از ترویج فرهنگ فارسی و زبان فارسی جلوگیری می‌کنند. حال آن که در کشور ایران زبان انگلیسی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و متاسفانه این انگیزه بیش از حد به زبان و فرهنگ خارجی صدمات بزرگی را در پی دارد».

سخنان امامان جمعه و نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی در استان‌ها علیه زبان انگلیسی پس از آن بیان می‌شود که آیت‌الله علی خامنه‌ای از «ترویج ناسالم» این زبان در ایران انتقاد کرد.

یک روز پس از انتقاد رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، وزارت آموزش و پرورش را مکلف کرد تا چگونگی آموزش زبان‌های خارجی در مدارس را «از لحاظ کمی و کیفی» بررسی کرده و گزارش آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.

آقای روحانی در عین حال به طور جداگانه گفت: «اینکه کدام زبان و چه تعداد زبان خارجی بیاموزیم هم به امکانات ما و هم به تعداد معلمین آشنای ما به زبان‌های خارجی ارتباط دارد و البته هم به خواست مردم مرتبط است. مردم خودشان باید بخواهند و دانش‌آموز هم باید خودش بخواهد و باید بتواند انتخاب کند چند زبان می‌خواهد بیاموزد».

صدیقی: حقوق‌مان را از حلقوم آمریکا بیرون می‌کشیم

در همین حال، امام جمعه تهران با اشاره به حکم اخیر دیوان عالی آمریکا برای توقیف دو میلیارد دلار از دارایی ایران گفته است که ایران «حقوق خود را از حلقوم آمریکا بیرون می‌کشد».

کاظم صدیقی روز جمعه با اشاره به آنچه «دست‌اندازی‌های آمریکای قلدر، غارتگر، بی‌ارزش و پلید به برجام و زیرپا گذاشتن روح برجام» توصیف کرد، گفت: «خدای متعال وعده داده است انقلاب ما پیروز خواهد شد و آمریکا و جریان استکباری روز به روز به اضمحلال خود نزدیک می‌شود و ما حقوق‌مان را از جهان استکبار به خصوص از حلقوم آمریکا با اقتدار بیرون خواهیم کشید».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امام جمعه تهران همچنین آمریکا را «مجموعه رذایل و شیطان بزرگ» توصیف کرد.

به نظر می‌آید سخنان آقای صدیقی علیه آمریکا در واکنش به حکم دیوان عالی این کشور برای توقیف دو میلیارد دلار از اموال ایران به نفع قربانیان عملیات تروریستی سال ۱۹۸۳ لبنان باشد.

این حکم با انتقاد شدید مقام‌های جمهوری اسلامی روبرو شده است.

XS
SM
MD
LG