لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

رفسنجانی: می‌خواهند بگویند دولت روحانی «بی‌خاصیت» است


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، با اشاره به شرایط کشور و «برخوردهای اخیر» چنین اظهار نظر کرد که برخی تلاش می‌کنند دولت حسن روحانی را «بی‌خاصیت» و «بی‌اختیار» نشان دهند.

به گزارش روز چهارشنبه، سوم اردیبهشت، وب‌سایت کلمه، آقای رفسنجانی در دیدار با اعضای سرای اهل قلم و خانواده‌ چند تن از زندانیان سیاسی، با اشاره به «شرایط کنونی کشور و برخوردهای اخیر» گفت: «برخی کارهایی می‌کنند تا دولت را در مضیقه واقعی قرار دهند و خسته کنند تا به دنیا بگویند که این‌ها بی‌خاصیت‌ هستند و اختیاری ندارند.»
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:39 0:00
لینک مستقیم

در گزارش سایت کلمه توضیح بیشتری درباره «کارهایی» که، به گفته آقای رفسنجانی، توسط «برخی» برای «در مضیقه» گذاشتن دولت انجام می‌شود نیامده، اما به نظر می‌آید که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به انتقادات حاضران از برخوردهای امنیتی با فعالان سیاسی و اجتماعی و نیز ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین این اظهارات را بیان کرده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی از اصلی‌ترین حامیان حسن روحانی و دولت او به شمار می‌آید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با تاکید بر «اهمیت اعتدال» گفته است که «تندروی‌های دوران اصلاحات موجب شد که اصلاحات برای مدتی از دور خارج شود»، اما در ادامه افزود: «ما که نمی‌توانیم علیه نظام‌مان شورش کنیم، پس باید به راه‌های دموکراتیک برگردیم و مردم را با قانون اداره کنیم.»

او در عین حال تصریح کرده است که «البته قانون را باید نمایندگان واقعی مردم بنویسند، نه افراد تحمیلی».

کلمه گزارش داده است که آقای رفسنجانی در دیدار خود با این عده «صحت اکثر گلایه‌ها»ی حاضران جلسه را پذیرفته است.

سایت رسمی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گزارش خود از این دیدار، نوشته است که اکبر هاشمی رفسنجانی با تشریح «اوضاع اوایل انقلاب و طبیعی دانستن بعضی از تندروی‌ها» گفته است: «شخصیتی مثل امام راحل به عنوان رهبر انقلاب در مقاطع مختلف جلوی افراطیون را می‌گرفتند و نمی‌گذاشتند فضای عمومی جامعه تحت تأثیر قرار گیرد.»

مهدی خزعلی: این اوضاع موجب شکست روحانی می‌شود

آن گونه که وب‌سایت کلمه گزارش داده، بخش اعظم این دیدار به سخنان مهدی خزعلی، دبیرکل سرای اهل قلم، گذشته است که طی آن انتقادات تندی از اکبر هاشمی رفسنجانی و دولت حسن روحانی کرده است.

آقای خزعلی با اشاره به ضرب و شتم زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین، از این که «اکنون شرایط به‌ گونه‌ای شده که مردم به دولت و حتی هاشمی شک کرده‌اند» ابراز تاسف کرده است.

او گفته است: «می‌گویند نکند دست‌شان در یک کاسه است و ما بازیچه سیاستمردان شده‌ایم. این‌ها را با حرف نمی‌توان جواب داد، مردم عمل می‌خواهند.»

مهدی خزعلی خطاب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است: «مردم در ۲۴ خرداد بار دیگر به اشاره شما و آقای خاتمی از میان کاندیداهای تایید شده شورای نگهبان بهترین را برگزیدند، این حضور را ارج نهیم و نگذاریم به یاس و نومیدی بدل شود.»

دبیرکل سرای اهل قلم با بیان این که «ما از محدودیت‌ها و معذوریت‌ها باخبریم» در عین حال افزوده است: «اما نمی‌توانیم دردهای جوانان را نادیده بگیریم و شاهد ناامیدی و ریزش مردم باشیم چرا که این اوضاع موجب شکست روحانی خواهد شد.»

آقای خزعلی گفته است: «حامیان روحانی و فعالان ستاد از فراموشی گله دارند. می‌گویند از فردای انتخابات فراموش‌شان کرده‌اند. بعضی انتصاب‌ها زخمی است بر دل داغدار مردم، می‌بینند کسی را که چماق بر فرق‌شان می‌کوفت، امروز بر فرق‌شان نشانده‌اند. می‌بینند که پادوی مشایی شده است دست راست روحانی. شایسته نیست که پادوی او دست راست رئیس جمهور محترم باشد، این‌ها دلسردی می‌آورد.»

این نویسنده و فعال سیاسی منتقد حکومت ایران، با انتقاد از «عقب‌نشینی‌های» دولت حسن روحانی گفته است که «عقب‌نشینی وزیر ارشاد از واگذاری مسئولیت ممیزی کتاب به ناشر و همچنین اعلام شرط تایید ارشاد برای حضور در نمایشگاه و عدم مجوز حضور به ناشران علمی و دانشگاهی بلا وجه، یک نوع تسلیم به خواست جناح حاکم است».

دبیرکل سرای اهل قلم که خود پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ ایران مدتی زندانی بود، با انتقاد از عملکرد دولت در وقایع اخیر زندان اوین گفته است: «در ماجرای ضرب و شتم زندانیان سیاسی ۳۵۰، سکوت دولت و موضع‌گیری نادرست وزیر دادگستری موجب آزردگی شده است، قوه قضاییه اگر انکار می‌کند حرجی نیست، دولت چرا چنین عملکردی از خود نشان داد؟»
XS
SM
MD
LG