لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۴

ایران: انتشار گزارش آژانس از «حل و فصل پی‌ام‌دی» در اوایل آذرماه


رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر این که گزارش آژانس از موضوع پی‌ام‌دی یا ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران اوایل آذر منتشر می‌شود پیش‌بینی کرد که با انتشار این گزارش «مسئله حل و فصل می‌شود».

رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس، روز سه‌شنبه، ۱۹ آبان، در گفت‌وگو با صداوسیمای جمهوری اسلامی همچنین به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تذکر داد که گزارشی «مبتنی بر حقایق» ارائه کند، «نه بر اساس اطلاعات دروغی که برخی کشورهای غربی علیه ایران می‌دهند».

آقای نجفی روز سه‌شنبه خبر داد که قبل از انتشار این گزارش، یک «جلسه جمع‌بندی» برگزار خواهد شد و تاکید کرد که این گزارش «باید زمینه را فراهم کند تا قطعنامه کشورهای ۱+۵ در جلسه فوق‌العاده شورای حکام در ۲۴ آذر ارائه شود».

به گفته نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این قطعنامه «با هدف بستن موضوعات گذشته» خواهد بود و با توجه به دستورات رهبر جمهوری اسلامی «یکی از شروط اجرای اقدامات ایران به‌ویژه درباره رآکتور اراک و تبادل سوخت، بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی است».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در نامه‌ای که برای اجرای توافق اتمی با قدرت‌های جهانی به رئیس جمهور ایران نوشت، اقدام در مورد بازطراحی رآکتور‌ آب سنگین اراک را «تنها در صورتی» قابل اجرا دانست «که قرارداد قطعی و مطمئن درباره‌ طرح جایگزین و تضمین کافی برای اجرای آن منعقد شده باشد».

آقای خامنه‌ای همچنین گفت که «معامله‌ اورانیوم غنی‌شده‌ موجود در برابر کیک زرد با دولت خارجی در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد مطمئن در این‌ باره همراه با تضمین کافی منعقد شده باشد. معامله و تبادل مزبور باید به‌ تدریج و در دفعات متعدد باشد».

رهبر جمهوری اسلامی در عین حال تحقق هر دو این موارد را «تنها هنگامی» مجاز نامید که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «پایان» پرونده موضوعات حال و گذشته را اعلام کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و برخی قدرت‌های جهانی مظنون‌اند که ایران در گذشته، در برخی از اماکن خود مانند سایت نظامی پارچین، تحقیقات و آزمایش‌هایی در رابطه با ساخت تسلیحات هسته‌ای انجام داده است.

جمهوری اسلامی همواره چنین اقدامی را تکذیب کرده است.

XS
SM
MD
LG