لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۷

نماینده مجلس: عربستان ربودن مرزبانان ایرانی را هدایت می‌کند


منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، دولت عربستان سعودی را به «مدیریت سناریوی ربایش مرزبانان ایرانی» متهم کرده است.

به گزارش شنبه نهم فروردین خبرگزاری مجلس (خانه ملت)، آقای حقیقت‌پور حوادثی مانند انفجار سفارت ایران در لبنان، گروگان‌گیری دیپلمات‌های ایرانی در یمن و ربایش مرزبانان ایرانی را «یک سری از اقدامات سلسله‌وار» دانسته که توسط «برخی کشورهای فرومایه منطقه علیه جمهوری اسلامی» مدیریت می‌شود.

او گفته که «شک نکنید که عربستان هم چون دو اتفاق قبلی سناریوی ربایش مرزبانان ایرانی را مدیریت می‌کند.»

این نماینده مجلس، قبلا هم عربستان سعودی را به «هدایت و حمایت» از عملیات انتحاری در مقابل سفارت ایران در بیروت در آذر ماه سال گذشته متهم کرده بود.

به جز آقای حقیقت‌پور، تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس و سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز، دولت سعودی را به ارتباط با حمله به سفارت جمهوری اسلامی در بیروت که به کشته شدن رایزن فرهنگی سفارت و ده‌ها نفر دیگر منجر شد، متهم کرده بودند.

احمد خاتمی، امام جمعه تهران هم در نماز جمعه هشتم فروردین، با اشاره به گروگان‌گیری مرزبانان ایرانی گفته بود که «در ورای این جنایات دست یکی از دولت‌های عربی منطقه را می‌بینید که تا مرفق به خون مظلومان پاکستان و افغانستان و ایران آغشته است.»

آقای خاتمی بدون نام بردن از عربستان سعودی، آن را دولتی معرفی کرده بود که «تداوم عمر ننگین خود را در این جنایات می‌داند» و یک روز پیش از سفر رئیس جمهور آمریکا به این کشور، خطاب به مقام‌های ایالات متحده گفته بود: «این‌ها هم‌پیمانان شما هستند و شما شریک جرم آن‌ها در همه این جنایات هستید.»

جيش‌العدل که جمهوری اسلامی ايران ماهيت آن را «تروريستی» می‌داند، خود را «مدافع حقوق اهل سنت ایران در برابر حکومت شیعه مذهب جمهوری اسلامی معرفی می‌کند»، در بهمن ماه سال ۱۳۹۲، پنج مرزبان ایرانی را در نزدیکی مرز ایران و پاکستان به گروگان گرفت.

این گروه ابتدا گفت که مرزبانان ربوده شده را در قبال آزادی ده‌ها زندانی سنی مذهب در ایران و سوریه آزاد می‌کند اما پس از مدتی اعلام کرد که یکی از مرزبانان را به تلافی کشتن یکی از وابستگان خود در زندان، اعدام کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی از ابتدای این ماجرا، دولت پاکستان را به علت عدم کنترل لازم بر مرزهای خود با ایران و استفاده گروه‌هایی مانند جیش‌العدل از خاک پاکستان برای انجام عملیات علیه خود را به شدت محکوم کرده است.

منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با انتقاد شدید از دولت پاکستان، این گفته مقام‌های آن کشور مبنی بر اینکه «همه جای خاک پاکستان جستجو شده اما مرزبانان ایرانی یافت نشده‌اند» را رد کرده است.

او تاکید کرده که «جمهوری اسلامی ایران به طور مستقیم پاکستان را در خصوص این مسئله مقصر می‌داند و این دست از فرافکنی‌ها تنها نشان از ضعف دولت پاکستان در پذیرش مسئولیت و به سامان رساندن این وضعیت دارد.»

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری فارس، عبد‌الرئوف ریگی، سخنگوی جیش‌العدل در مصاحبه با روزنامه امت، چاپ پاکستان، گفته که این گروه «از پاکستان یا سایر کشور‌ها وارد خاک ایران نمی‌شود بلکه پایگاه اصلی آن داخل خاک ایران است.»

او تاکید کرده که «با گذشت زمان ثابت خواهد شد که جیش‌العدل در ایران به سر می‌برد و از مرزبانان گروگان گرفته شده در خاک ایران نگهداری می‌شود.»
XS
SM
MD
LG