لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

۲۴ نماینده مجلس: روحانی مانع برگزاری رزمایش‌های موشکی شده است


۲۴ نماينده مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه ۲۰ بهمن در تذکر کتبی به حسن روحانی، ریيس جمهوری اسلامی ايران، از او به علت «عدم حمايت از برگزاری رزمايش‌های نظامی و موشکی» انتقاد کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری‌های ايران، در اين تذکر کتبی که در صحن علنی مجلس خوانده شد، نمایندگان یاد شده از اينکه «برای اولين بار طی ۱۰ سال گذشته مجوز برگزاری رزمايش بزرگ ساليانه موشکی نيروهای مسلح در دبيرخانه شورای عالی امنيت ملی متوقف شده و دستورات لازم جهت تخصيص اعتبارات به منظور پشتيبانی طرح‌های اضطراری نيروهای مسلح صادر نشده»، ابراز تاسف کرده‌اند.
بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، ریيس جمهوری ايران ریاست شورای عالی امنيت ملی را بر عهده دارد. دبير اين شورا در حال حاضر علی شمخانی، وزیر پیشین دفاع ایران است.
این نمایندگان در تذکر دیگری، همچنین از محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه به علت «عدم حمايت از پيشرفت‌های دفاعی کشور و جلوگيری از سفر هيات‌های کارشناسی ساير کشورها در جهت توسعه توان موشکی به ايران» سوال کرده‌اند.
در اين نامه از آقای ظريف پرسیده شده است که «چرا بايد وزارت امور خارجه با تحريک سفير آمريکا در سازمان ملل از سفر هيات کارشناسی کشورهای ديگر به جمهوری اسلامی جهت توسعه توان موشکی جلوگيری نمايد؟»
نمايندگان امضاکننده اين سوال، توضيح نداده‌اند که هيات‌های کارشناسی کدام کشورها و در چه زمانی قصد سفر به ايران را داشتند. همچنین نگفته اند که آقای ظریف چه اقدامی انجام داده است که از آن به «تحریک سفیر آمریکا» یاد شده است.

امضاکنندگان این نامه‌ها، اکثرا از نمایندگان عضو یا نزدیک به جبهه پایداری، تشکل سیاسی نزدیک به محمدتقی مصباح یزدی هستند.

جمهوری اسلامی ايران در دهه ۸۰ و به خصوص در سال‌های دوران رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، ده‌ها رزمايش موشکی و غير موشکی که در آنها انواع موشک‌های خود را آزمايش می‌کرد، برگزار کرد.
برگزاری اين رزمايش‌ها، به ويژه هنگام تنش‌های مقطعی و درگيری‌های لفظی ميان ايران با آمريکا و اسرائيل افزايش می‌يافت. رزمایش پیامبر اعظم که در چند دور و فواصل زمانی مختلف برگزار شد، از بزرگترین این رزمایش‌ها بود.
برنامه موشکی ايران يکی از اصلی‌ترين موارد نگرانی برخی کشورهای همسايه، اتحاديه اروپا، اسرائيل و آمريکا است و شورای امنيت سازمان ملل متحد، اين برنامه را تحت تحريم‌ قرار داده است.
وزير امور خارجه ايران پيش از اين نيز به علت بيان سخنانی که «ضعيف نشان دادن توان نظامی جمهوری اسلامی در برابر آمريکا» قلمداد شده بود مورد انتقاد نمايندگان مجلس و تعدادی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران قرار گرفته بود.
محمدجواد ظريف روز ۱۰ آذر گفته بود «آيا آمريکا که با يک بمبش می‌تواند تمام سيستم‌های نظامی ما را از کار بيندازد، از سيستم نظامی ما می‌ترسد؟»
اين در حالی است که در تذکر ۲۲ نماينده مجلس به وزير امور خارجه آمده که «توانمندی دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی، آمريکايی‌ها را عاجز کرده و مسئولان اجرايی کشور نبايد نگران تهديد‌های آنها باشند.»
اين نمايندگان افزوده‌اند که «دولت آمريکا امروز ضعيف‌تر از آن است که ايران را تهديد کند و به لطف خداوند بزرگ و رشادت‌های شهدايی چون شهيد تهرانی‌مقدم‌ها و رزمندگان گمنامی که در عرصه علمی - دفاعی در حال فعاليت هستند جمهوری اسلامی توانسته با توان نيروهای مسلح، تهديدهای نظامی خود را از خود دور نمايد و مسئولان استکبار جهانی هم خوب می‌دانند که فقط در کلام جسارت تهديد ايران اسلامی را دارند و در صورت بروز غلطی از سوی آنان، منافع‌شان در جهان مورد هدف قرار خواهد گرفت.»
XS
SM
MD
LG