لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران سه‌شنبه آینده در وین ادامه می‌یابد


عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه و عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران، خبر داده که جلسات تدوين متن توافق نهايی هسته‌ای از سه‌شنبه پنجم خرداد در وين، پايتخت اتريش، ادامه می‌يابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای عراقچی اين خبر را روز جمعه اول خرداد و در پايان چهارمين دور گفت‌وگوها در وين بيان کرد.

عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران با بيان اينکه گفت‌وگوها در «دو سطح سياسی و کارشناسی» ادامه دارد، افزوده است که به دليل «گستردگی موضوعات و پيچيدگی آنها پيشرفت در نگارش {متن توافق نهايی} بسيار کند صورت می‌گيرد».

ايران، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، چين و روسيه، دهم تيرماه سال جاری را به عنوان آخرين مهلت خود برای رسيدن به توافق نهايی درباره برنامه هسته‌ای مناقشه‌برانگيز جمهوری اسلامی تعيين کرده‌اند.

گزارش‌های مختلف از اختلاف نظر بر سر چگونگی رفع تحريم‌های اعمال شده عليه ايران، بازرسی‌ها و ابعاد برنامه اتمی جمهوری اسلامی به ويژه در حوزه غنی‌سازی اورانيوم و تحقيق و توسعه، به عنوان موارد اصلی اختلافی بين طرفین نام می‌برند.

علی خامنه‌ای، رهبر و حسن روحانی، ریيس جمهوری اسلامی ايران، در روزهای اخير هشدار داده‌اند که اجازه «هيچ‌گونه» بازرسی از مراکز نظامی ايران و مصاحبه بازرسان بين‌المللی با دست‌اندرکاران برنامه اتمی خود را نمی‌دهند.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و تعدادی از قدرت‌های جهانی مظنون‌اند که ايران در گذشته، آزمايش‌های مرتبط با ساخت سلاح هسته‌ای در برخی از تاسيسات نظامی خود انجام داده باشد.

XS
SM
MD
LG