لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۹

رئیس دفتر روحانی در «ماموریتی ویژه» به مذاکرات هسته‌ای پیوست


محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران
محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران

مذاکرات هسته‌ای ايران و قدرت‌های جهانی در حالی در روز جمعه ۱۲ تير ادامه يافت که محمد نهاونديان، رئيس دفتر رئيس جمهور ايران نيز به اين مذاکرات پيوست.

خبرگزاری‌های ايرانی و بين‌المللی گزارش داده‌اند که آقای نهاونديان، روز جمعه تهران را به مقصد وين، پايتخت اتريش ترک کرد.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ايرنا) نوشته که رئيس دفتر حسن روحانی، با «ماموريت‌های ويژه و برای مشورت‌های لازم» به تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران پيوسته است.

همين خبرگزاری به نقل از يک عضو تيم مذاکره‌کننده ايران گزارش داد که «اگر توافق جامع حاصل شود، همه اسناد و ضمائم مربوط به آن منتشر و در دسترس خواهد بود و طرف ايرانی بر اين اصرار دارد که هيچ بخش محرمانه ای وجود نخواهد داشت.»

سه‌شنبه ۱۶ تير، آخرين مهلت به نتيجه رسيدن گفتگوهای هسته‌ای ميان ايران، آمريکا، بريتانيا، روسيه، چين، فرانسه و آلمان است که در قالب‌های مختلف از سال ۲۰۰۲ تاکنون ادامه دارد.

تصویری از مذاکرات هسته‌ای:

در روز جمعه همچنين، بيانيه يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی منتشر شد که پس از سفر به تهران و ديدار با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، گفت که ايران و آژانس در رابطه با برخی مسائل به درک متقابل بهتری رسيده‌اند، اما همچنان بايد کار بيشتری انجام بگيرد.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، خواستار انجام اقداماتی توسط ايران است که اين نهاد بر اساس آنها بتواند درباره انحراف يا عدم انحراف برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به سوی برنامه‌ای نظامی، در گذشته و حال، داوری کند.

حسن روحانی، رئيس جمهور ايران در ديدار با آقای آمانو به او گفت که «اگر طرفين اراده لازم را داشته باشند و برخی مسائل غيرفنی دخالت داده نشود»، موضوعات مورد اختلاف «ظرف مدت کوتاهی» حل خواهد شد.

ايرنا هم به نقل از عباس عراقچی، معاون حقوقی و بين‌الملل وزير امور خارجه و عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده ايران، سفر آقای آمانو به تهران را «خوب و موفق» ارزيابی کرده و نوشته که تهران آماده همکاری با آژانس برای «رفع سوءتفاهم‌ها در زمينه پی.ام.دی» است.

با وجود اين، خبرگزاری فرانسه گزارش داده که مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، در رسيدن به هدفش که برای آن به تهران سفر کرده بود، شکست خورده است.

XS
SM
MD
LG