لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۷

اعتراض نمایندگان جبهه پایداری در مجلس به شورای عالی امنیت ملی


حمید رسایی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از شورای عالی امنيت ملی به علت شکایت از یک نویسنده روزنامه «وطن امروز» به شدت انتقاد کرده و پنج نماینده دیگر نزدیک به جبهه پایداری هم در تذکری به حسن روحانی، به عملکرد این شورا اعتراض کرده‌اند.
در جلسه علنی روز يکشنبه چهارم اسفند مجلس، تذکر پنج نماينده به حسن روحانی قرائت شد که در آن از ریيس جمهوری که ریيس شورای عالی امنيت ملی ايران است، خواسته شده تا دبيرخانه اين شورا را از اقداماتی که به گفته آن، «رسانه‌ها را از نقد دلسوزانه مسئولان باز می‌دارد و خلاف روح آزادی بيان در نظام جمهوری اسلامی» است، برحذر دارد.
سيدعلی طاهری، مسعود ميرکاظمی، سيدمحمود نبويان، جواد کريمی قدوسی و مرتضی آقاتهرانی، پنج نماينده‌ای هستند که به گزارش خبرگزاری فارس، اين تذکر را امضا کرده‌اند.
در همين روز در مجلس، حميد رسايی، يک نماينده ديگر نزديک به جبهه پايداری، از اينکه «دبيرخانه شورای عالی امنيت ملی آمده و از يک فرزند شهيد بابت مقالات در نقد توافقنامه ژنو شکايت کرده است»، انتقاد کرد.
رضا شکيبايی، سردبير روزنامه اصولگرای «وطن امروز»، پيش از اين گفته بود که «يک نهاد دولتی» از حسين قديانی، از فعالان و نويسندگان وابسته به جريان موسوم به حزب‌الله، به خاطر نوشتن چهار يادداشت در نقد توافق‌نامه ژنو در اين روزنامه شکايت کرده است.

بر اساس قانون اساسی ایران، رییس جمهوری، رییس شورای عالی امنیت ملی است و مسئولیت دبیرخانه این شورا در حال حاضر نیز با علی شمخانی است.
آقای رسايی در مجلس گفته که «کجای اين انتقادات بر خلاف امنيت ملی است؟ فرمانده سپاه هم از توافقنامه ژنو انتقاد کرده است.»
بر مبنای توافق ژنو ميان ايران و گروه ۱+۵ که آذرماه سال جاری به دست آمد، قدرت‌های جهانی پذيرفتند تا در قبال توقف غنی‌سازی بالای پنج درصدی اورانيوم توسط جمهوری اسلامی، نصب نکردن سانتريفيوژهای جديد در تاسيسات هسته‌ای ايران و وارد مدار نشدن راکتور توليد آب سنگين اراک، حدود چهار ميليارد دلار از پول‌های بلوکه شده تهران در نزد بانک‌های خارجی را به تهران بازگردانند، تحريم فروش فلزات گرانبها و قطعات خودرو و هواپيما به آن را متوقف کنند و از تصويب تحريم‌های جديد عليه ايران نيز خودداری کنند.
مدت زمان اين توافق شش ماهه است و ايران، آمريکا، اتحاديه اروپا، فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه و آلمان، هم‌اکنون در حال گفت‌وگوهايی فشرده برای يافتن راه‌حلی جامع و نهايی درباره پايان بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی هستند که يکی از مهم‌ترين نگرانی‌های جامعه بين‌المللی در ۱۰ سال گذشته بوده است.
اما اين توافق عليرغم آنکه توسط دولت حسن روحانی و حاميان آن، يک «پيروزی بزرگ» برای ايران تعبير شده، از سوی اصولگرايان تندرو، يک «شکست و عقب‌نشينی» عنوان شده است.
حميد رسايی، يک روز پس از امضای توافق ژنو، این روز را به مردم ايران «تسليت» گفت و روزنامه «وطن امروز» نيز لوگوی خود را به رنگ سياه درآورد.
سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز گفته بود که ايران با توافق ژنو امتياز حداکثری داده ولی امتياز حداقلی گرفته است.
آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نيز اگرچه گفته ايران تعهدات خود را نقض نمی‌کند اما شخصا به مذاکرات خوش‌بين نیست.
XS
SM
MD
LG