لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

ناشران: ممیزی کتاب به بعد از انتشار موکول شود


نمایشگاه کتاب تهران
نمایشگاه کتاب تهران
تعدادی از ناشران ايران خواستار آن شده‌اند تا قوانينی تدوين شود که طبق آن فرايند نظارت بر محتوای کتاب‌ها همانند مطبوعات پس از انتشار صورت گيرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، اين درخواست شامگاه سه‌شنبه ۲۸ آبان در «نشست هم‌انديشی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکل‌های نشر، رييس اتحاديه ناشران و کتاب‌فروشان تهران» مطرح شد.
بر اساس اين گزارش، بهروز عطايی، نايب رييس اتحاديه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در اين جلسه گفت «از آن‌جايی که قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران ‌اصل را بر آزادی بيان گذاشته،‌ ضروری است فرايند نظارت بر محتوای کتاب همانند مطبوعات پس از انتشار اثر صورت پذيرد.»
ايسنا افزوده است، در اين نشست که سيد عباس صالحی، معاون فرهنگی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت، از «نگاه امنيتی» به حوزه نشر و کتاب انتقاد شد.
روزنامه شرق گزارش داده که آقای صالحی در اين جلسه و در واکنش به درخواست مميزی کتاب بعد از انتشار، اين موضوع را «يک بحث حقوقی» دانست که «نيازمند مطالعات وسيع» و تشکيل «يک کارگروه حقوقی» است.
معاون فرهنگی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در عين حال گفت «نگاهی که اکنون وجود دارد اين است که حوزه نشر متعلق به خود ناشران است و ما خادم ناشران هستيم» و افزود: «ما به دنبال زدايش نگرش امنيتی و حراستی از حوزه نشر و ناشران هستيم.»
علی جنتی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، پيش و پس از انتخاب به اين سمت، وعده داده بود که مميزی کتاب پيش از انتشار را حذف خواهد کرد. اما آقای جنتی پس از مدتی گفت که مميزی کتاب يک «سياست حاکميتی» است که امکان لغو آن وجود ندارد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در عين حال با انتقاد شديد از وضعيت سانسور کتاب در دولت محمود احمدی‌نژاد، گفته که «اگر قرآن وحی الهی نبود، و می‌دادند به دست بعضی از آقايان، حتما آن را رد می‌کردند».
به گفته آقای جنتی، مميزی کتاب در دولت پيشين بر اساس «اعمال سليقه‌های‌ شخصی» بوده است.
برخی فعالان حوزه نشر از جمله کاوه کياييان، مدير فروش انتشارات چشمه گفته که اگرچه به نظر می‌آيد وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه دولت حسن روحانی، به دنبال اين هستند که «آن فضای ضد فرهنگی دولت قبلی از بين برود و تغيير پيدا کند» اما افزوده که «هنوز عملا اتفاقی نيفتاده.»
XS
SM
MD
LG