لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۶

پاسخ مقام دولتی به انتقادات نقدی از خرید هواپیماهای ایرباس


اسحاق جهانگیری
اسحاق جهانگیری

معاون اول رئیس جمهور ایران و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به انتقادهای اخیر رئیس سازمان بسیج مستضعفین از نتایج سفر حسن روحانی به فرانسه و ایتالیا پاسخ دادند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، روز سه‌شنبه سخنانی مانند اینکه «سفر به فرانسه و ایتالیا خنجر از پشت به اقتصاد مقاومتی بود» را «ظلم به اقتصاد مقاومتی و رهبری» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای جهانگیری روز سه‌شنبه، ۱۳ بهمن، در جلسه‌ای گفت: «این که بیاییم چنین مسائلی را مطرح کنیم در حق مدیرانی که با اتکا به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خدمات بسیاری انجام داده‌اند جفا کرده‌ایم.»

آقای جهانگیری بدون آن که مستقیما به کسی اشاره کند گفت که برخی در داخل کشور «فقط نق می‌زنند و چوب لای چرخ می‌گذارند».

محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، پس از پایان سفر رئیس جمهور ایران به دو کشور اروپایی، اتفاقات این سفر را «خنجری بر پیکر اقتصاد مقاومتی» توصیف کرد.

آقای نقدی همچنین با انتقاد از قرارداد خرید بیش از ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری ایرباس توسط ایران گفت که «سازمان‌های اطلاعاتی غرب برای رسانه‌ای کردن خرید ایرباس‌ها هزینه کرده‌اند».

«اقتصاد مقاومتی» یک رشته از سیاست‌های اقتصادی است که توسط علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تعیین شده است.

در واکنش به سخنان رئیس سازمان بسیج مستضعفین، اسحاق جهانگیری گفت: «طی ۳۷ سال اخیر زمانی که ما هواپیماهای دست دوم را از یک کشور دست چندم می‌گرفتیم و از آن در ناوگان هوایی کشور استفاده می‌کردیم بسیاری خوشحال می‌شدند که بالاخره کشور مالک تعدادی هواپیمای دست دو است. اما در سفر اخیر رئیس جمهور دیدیم که مهم‌ترین شرکت خارجی که حتی پیش از اعمال تحریم‌های هسته‌ای نیز فروش هواپیما به کشورمان را تحریم کرده بود ۱۱۸ هواپیما آن هم با تسهیلاتی ویژه به ما داد.»

معاون اول حسن روحانی با اشاره به «افرادی که زمان مذاکرات می‌گفتند مگر می‌شود مذاکرات را به نتیجه رساند و آمریکا تحریم‌ها را بردارد؟» گفت: «حالا که این توافقات انجام شده در این شرایط آن برخی می‌گویند که آیا اولویت اول کشور هواپیما بوده است؟»

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، نیز این پرسش را مطرح کرده است که قرارداد خرید این هواپیماها «آیا تنها به نفع فرانسه است؟»

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای بروجردی با طرح این پرسش که «مگر ما هواپیماساز هستیم؟» گفت: «زائر ما که می‌خواهد به عتبات عالیات، بیت‌الله الحرام یا مشهد مقدس برود باید بر هواپیما سوار شود یا خیر؟ لذا در مجموعه اقدام‌هایی که صورت گرفت برنده بازی بوده‌ایم.»

XS
SM
MD
LG