لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۸

سخنگوی وزارت ارشاد: ارکستر برلین اجازه حضور در ایران را ندارد


حسین نوش‌آبادی
حسین نوش‌آبادی

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، با تاکید بر «نامشروع بودن ماهیت» اسرائیل از نگاه جمهوری اسلامی، از لغو سفر و اجرای ارکستر برلین در ایران خبر داده است.

آقای نوش‌آبادی روز جمعه ششم شهریور به خبرگزاری فارس گفت که «در راستای تبادل فرهنگی هنری مابین کشور‌ها، قرار بود ارکستر آلمانی به تهران سفر کند و اجرایی را در تالار وحدت روی صحنه ببرد» اما «وقتی معلوم شد برخی از رهبران و مسئولان این ارکستر هویت اسرائیلی دارند، بلافاصله با این موضوع برخورد شد و این ارکستر اجازه اجرا در ایران را نخواهد داشت».

روزنامه جروزالم پست، چاپ اسرائیل، پیش از این خبر داده بود که ارکستر فیلارمونیک برلین که رهبری آن را دنیل برن‌بویم بر عهده دارد، قرار است برای اجرای کنسرت به ایران سفر کند.

آقای برن‌بویم دارای تابعیت اسرائیلی است اما از منتقدان صریح سیاست‌های این کشور علیه فلسطینی‌ها به شمار می‌آید.

دنیل برن‌بویم:

ولی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران با بیان اینکه «ماهیت رژیم صهیونستی نامشروع است و ما هیچ‌گاه آن‌ها را به رسمیت نشناخته‌ایم» افزوده است: «همان‌طور که ما این رژیم را غیر قانونی و غاصب می‌دانیم، هنرمندانی هم که منتسب به اسرائیل باشند، نامشروع و غیر قابل پذیرش می‌دانیم و هنرمندان منتسب به رژیم صهیونستی جایی در ایران ندارند».

به گفته آقای نوش‌آبادی، «شخص» علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی «این موضوع را پیگیری کردند و اجازه ورود این ارکستر آلمانی را ندادند و قطعا این سفر انجام نخواهد شد».

سخنگوی وزارت ارشاد در عین حال گفته که «درخواست برگزاری این کنسرت از طرف ایران نبوده و گروه آلمانی داوطلبانه درخواست اجرا داشته‌اند» و مدعی شده که «وزارت ارشاد هیچ دعوتی از این گروه برای حضور در ایران نکرده است».

خبرگزاری فارس همچنین به نقل از مسعود بصیری، مسئول سازمان بسیج رسانه گزارش داده که «بعد از توافق اتمی قرار بود تکنولوژی و سرمایه وارد کشور شود اما این روز‌ها ما اخباری در مورد ساندویچ فروشی مک دونالد و رفت و آمد گروه‌های هنری و طرب‌انگیز می‌شنویم».

آقای بصیری افزوده است: «هنوز جوهر توافق نوشته شده در وین خشک نشده که سفارت انگلیس بازگشایی شد و حرف از ورود مک دونالد به میان آمد. اکنون هم شنیده می‌شود یک ارکستر آلمانی صهیونیستی قرار است وارد کشور شود. سوال ما این است که آیا این است نتیجه توافق و لبخند به آمریکا؟»

XS
SM
MD
LG