لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

دومین گفت‌وگوی ظریف و لاوروف درباره سوریه در دو روز گذشته


محمدجواد ظریف و سرگی لاوروف (عکس تزئینی است)
محمدجواد ظریف و سرگی لاوروف (عکس تزئینی است)

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و سرگی لاوروف، همتای روس او، روز دوشنبه چهارم آبان و برای دومین بار در هفته جاری، تلفنی درباره شرایط سوریه گفت‌وگو کرده‌اند.

خبرگزاری اینترفکس به نقل از اطلاعیه وزارت امور خارجه روسیه گزارش داده که در این گفت‌وگو،‌ درباره شرایط سوریه «در بحث مقابله با تروریسم و ارائه راه حل سیاسی برای بحران در این کشور،‌ از طریق جلب حمایت بین‌المللی با مشارکت کشورهای مهم منطقه» تبادل نظر شد.

این دومین گفت‌وگوی تلفنی آقایان ظریف و لاوروف درباره سوریه در دو روز گذشته بود، پیش از این هم دو طرف روز شنبه در تماسی تلفنی نشست وین را مورد بررسی قرار داده بودند.

ایران و روسیه حامیان اصلی دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه هستند.

در جریان بحران سیاسی و جنگ داخلی سوریه در پنج سال گذشته، صدها هزار نفر از مردم این کشور کشته و زخمی و میلیون‌ها تن دیگر آواره شدند.

همزمان، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز از سفر یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان به دمشق و دیدار او با بشار اسد در روز دوشنبه خبر داده است.

بر اساس این گزارش، آقای علوی در این دیدار درباره «ایده‌های پیشنهاد شده در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی برای کمک به حل بحران در سوریه» گفت‌وگو کردند.

بشار اسد نیز گفته است: «مردم سوریه از تلاش‌های صادقانه عمان برای کمک به رسیدن به آرمان‌هایشان در حفظ یکپارچگی سرزمینی و حاکمیت ملی خود استقبال می‌کنند.»

وزیر امور خارجه عمان نیز گفته که این کشور مشتاق «اتحاد و ثبات» در سوریه است.

این یکی از معدود سفرهای یک مقام بلندپایه عربی به سوریه پس از آغاز بحران در این کشور است.

اکثر قریب به اتفاق کشورهای عربی خواهان سقوط دولت بشار اسد هستند.

XS
SM
MD
LG