لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

صالحی: آژانس صرفا بر مبنای برجام نظر دهد نه برخی تفسیرها


علی‌‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، روز پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت در وین، پایتخت اتریش، با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد.

سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که در این دیدار درباره اجرای توافق جامع اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی، مذاکره شد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) از وین گزارش داده که آقای صالحی بعد از دیدار با یوکیا آمانو، هدف از انجام آن را «مرور اقدامات صورت گرفته در چارچوب برجام در سه ماهه نخست اجرا» توصیف کرد.

به گفته رییس سازمان انرژی اتمی ایران، آقای آمانو «گزارش خوبی» درباره روند اجرای توافق اتمی ارائه کرد و مسئولان ایرانی هم خواستار آن شدند تا آژانس «صرفا بر مبنای برجام نظر دهد نه برخی تفسیرها».

علی‌اکبر صالحی توضیح داده است: «برجام یک تفاهم‌نامه بسیار قطور است و بندهای زیادی دارد كه در برخی بندها ممكن است نظرات مختلفی به لحاظ تفسیری بیان شود. به همین دلیل ما اصرار داریم آژانس مطابق آنچه كه در بندها آمده و نوشته شده نظر دهد نه مطابق آنچه كه ممكن است با برداشت‌های متفاوت مطرح شود».

در توافق جامع اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان مسئول راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تعیین شده است.

اما در ایران، محافظه‌کاران و اصولگرایان مخالف دولت، حسن روحانی و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را متهم می‌کنند که در تنظیم متن این توافق به گونه‌ای عمل کرده‌اند که در آن منافع ملی ایران نادیده گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG