لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

ایران «یک همسایه شمالی» را مبداء پرواز پهپاد اسرائیلی دانست


هواپیمای بدون سرنشین هرمس، ساخت اسرائیل
هواپیمای بدون سرنشین هرمس، ساخت اسرائیل

يک فرمانده نيروهای مسلح جمهوری اسلامی گفته است هواپيمای بدون سرنشينی که تهران ادعا می‌کند اسرائيلی بوده، از «يکی از کشورهای شمال» ايران به پرواز درآمده بود.

مسعود جزايری، معاون ستاد کل نيروهای مسلح ايران، روز چهارشنبه، پنجم شهريور، در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس افزود: «پهپاد از يکی از کشورهای منطقه شمال جمهوری اسلامی ايران که در گذشته در منطقه سرزمينی‌ اتحاد جماهير شوروی سابق بوده به سوی ايران ارسال شده است.»

گرچه در سخنان اين فرمانده نظامی ايران از کشور مشخصی نام برده نشده بود، علی حسن‌اف، رئيس اداره سياسی و اجتماعی دفتر رياست جمهوری آذربايجان، نقش اين همسايه شمالی ايران در پرواز هواپيمای بدون سرنشين ساقط شده را تکذيب کرده است.

آقای حسن‌اف به وب‌سايت آذری «حقين» گفته است که اين سخنان ناشی از «فتنه‌انگيزی» در روابط جمهوری اسلامی ايران و جمهوری آذربايجان است که توسط «محافل خارجی‌ای که از بهبود روابط دو همسايه نگران‌اند» تدارک ديده شده است.

به گفته اين مقام سياسی جمهوری آذربايجان، روابط اين کشور با «تمام همسايگانش جز ارمنستان، بر پايه اعتماد متقابل و دوستانه» است.

در همین حال روز پنج‌شنبه نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران نیز با اشاره به قضیه پهپاد ظاهرا اسرائیلی گفت که «مبداء پروازی» این پهپاد باید مشخص شود.

خبرگزاری فارس به نقل از منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس این کمیسیون، می‌گوید که مبداء پرواز این پهپاد باید شناسایی شده و کشور مربوطه «باید خسارت سیاسی این اقدام زشت خود را پرداخت کند».

اميرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نيروی هوا‌ـ‌فضای سپاه، يک روز قبل، گفته بود که «برد عملياتی» هواپيمای سرنگون شده، نشان می‌دهد که «مبداء» پرواز اين پهپاد اسرائيل نبوده، بلکه «يکی از کشورهای منطقه بوده است».

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز يک‌شنبه، دوم شهريور، اعلام کرد که «يک فروند پهپاد جاسوسی اسرائيل» در نزديکی نطنز توسط پدافند سپاه سرنگون شده است.

چند فرمانده سپاه و نيروهای مسلح ايران حالا هشدار داده‌اند که جمهوری اسلامی به اين اقدام اسرائيل، در «سرزمين‌های اشغالی» و «در ميدان» پاسخ خواهد داد.

مسعود جزايری در اين باره گفته است که «انهدام پهپاد جاسوسی خاتمه اقدامات جمهوری اسلامی ايران نيست و پاسخ دشمن را در سرزمين‌های اشغالی خواهيم داد».

حسين سلامی، جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هم به خبرگزاری تسنيم گفته است که «پاسخ ايران به تجاوز پهپاد اسرائيلی ديپلماتيک نخواهد بود» و جمهوری اسلامی «در ميدان» به اين اقدام پاسخ می‌دهد.

محمدرضا نقدی، رئيس سازمان بسيج مستضعفين، هم به «صهيونيست‌ها» هشدار داده که «منتظر پاسخ کوبنده» جمهوری اسلامی باشند.

پيش از اين نيز اميرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نيروی هوافضای سپاه، گفته بود که در واکنش به «تجاوز» هواپيمای بدون سرنشين اسرائيلی به آسمان ايران، جمهوری اسلامی «تسليح کرانه باختری را تسريع» خواهد کرد و «حق هرگونه پاسخی» را نيز برای خود قائل است.

اما مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، گفته است که اگرچه «تعرض پهپاد اسرائيلی به حريم هوايی ايران اقدامی خصمانه و نقض آشکار تماميت ارضی و حاکميت ايران بوده»، واکنش تهران «اقدام دفاعی متناسب و پيگيری موضوع در سطح مراجع حقوقی و بين‌المللی» خواهد بود.

اين گفته‌ها در شرايطی بيان می‌شود که اسرائيل رسما تعلق هواپيمای بدون سرنشين ساقط شده به خود را هنوز تاييد يا تکذيب نکرده است.

XS
SM
MD
LG