لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

ایران درباره «پیامدهای» حمله به سوریه به آمریکا هشدار داد


بشار اسد در میان سربازان ارتش سوریه
بشار اسد در میان سربازان ارتش سوریه
مقام‌های ديپلماتيک و نظامی ايران تاکيد می‌کنند حمله شيميايی اخير در سوريه، کار مخالفان بشار اسد بوده است و آمريکا در صورت حمله به اين کشور، با «پيامدهای» آن مواجه خواهد شد.
تلويزيون انگليسی زبان حکومت ايران، پرس تی‌وی، روز يکشنبه سوم شهريور، گزارش داد محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران در گفت‌وگوی تلفنی با وزير امور خارجه ايتاليا، گفته است دولت سوريه به تهران اعلام کرده به بازرسان سازمان ملل متحد اجازه بازديد از محل حملات شيميايی هفته گذشته را خواهد داد.
در حمله شيميايی روز چهارشنبه ۳۰ مرداد به مناطقی در اطراف دمشق، صدها نفر کشته و مسموم شدند. مخالفان دولت سوريه تعداد کشته شدگان اين حادثه را بيش از هزار و ۳۰۰ نفر عنوان کرده‌اند.

دولت بشار اسد و مخالفانش، هر يک ديگری را به ارتکاب اين عمل متهم می‌کنند. حملات اخير همزمان با ورود بازرسان سازمان ملل متحد به سوريه برای تحقيق درباره ادعاهای قبلی درباره استفاده از سلاح شيميايی در جريان جنگ داخلی اين کشور صورت گرفت.
تعدادی از دولت‌های غربی مانند بريتانيا اعلام کرده‌اند که مطمئن هستند دولت سوريه عامل حمله شيميايی اخير بوده و وزير امور خارجه فرانسه هم گفته در صورت تاييد اين ادعا بايد از «زور» در سوريه استفاده کرد.
باراک اوباما، ریيس جمهوری آمريکا نيز روز شنبه دوم شهريور، در جلسه‌ای با مشاوران ارشد امنيتی و نظامی خود، گزينه‌های مرتبط با سوريه را بررسی کرد.
اما موضع دولت ايران که بزرگترين متحد بشار اسد به شمار می‌آيد اين بوده که مخالفان دولت سوريه، حمله شيميايی چهارشنبه را مرتکب شده‌اند.
آقای ظريف که پيش از اين نيز در اين خصوص ابراز اطمينان کرده بود، در گفت‌وگوی تلفنی با اما بونينو، وزير امور خارجه ايتاليا تاکيد کرده که «جامعه بين‌الملل بايد واکنشی جدی به استفاده از سلاح‌های شيميايی در سوريه توسط تروريست‌ها» نشان دهد.
او افزوده است: «ما در تماس نزديک با دولت سوريه هستيم و آنها به ما اطمينان داده‌اند که هرگز از سلاح‌های کشتارجمعی اين چنينی استفاده نکرده‌اند و با بازرسان سازمان ملل متحد در اين باره همکاری می‌کنيم.»
به جز وزير امور خارجه ايران، يک فرمانده ارشد نظامی جمهوری اسلامی نيز به آمريکا هشدار داد از «خط قرمزهای سوريه» عبور نکند.
به گزارش خبرگزاری فارس، سردار سيدمسعود جزايری، معاون ستادکل نيروهای مسلح ايران، گفته است که عبور از اين خط قرمزها «پيامدهای شديدی» برای کاخ سفيد در پی خواهد داشت.
ايران از ابتدای آغاز بحران سوريه در حدود ۲۹ ماه پيش در کنار روسيه، بزرگترين متحد دولت بشار اسد بوده و بارها درباره حمله به اين کشور هشدار داده است.
آقای جزايری تاکيد کرده «هر يک از همدستان امريکا و رژيم صهيونيستی در جنگ تروريستی عليه سوريه با مشکلاتی مواجه شده‌اند و کسانی که بر دامنه اين آتش می‌افزايند از انتقام ملت‌ها در امان نخواهند بود.»
دولت سوريه نيز روز دوم شهريور، با متهم کردن مخالفان خود به انجام حمله شيمیايی، هشدار داد که حمله به آن کشور، آتشی را در کل منطقه شعله‌ور می‌کند.
ايران و سوريه می‌گويند شواهدی در دست دارند که اثبات می‌کند شورشيان مسلح مخالف بشار اسد، عامل حملات شيميايی بوده‌اند.
اما چاک هيگل، وزير دفاع ايالات متحده، هشدار داده است که آرايش نيروهای دريايی آمريکا در آب‌های دريای مديترانه در نزديکی به سوريه به‌ گونه‌ای است که اگر ریيس جمهوری اين کشور تصميم به عمليات نظامی درباره سوريه بگيرد، پنتاگون آمادگی لازم برای انجام آن را دارد.
به گزارش رويترز، آقای هيگل روز يکشنبه سوم شهريور در مالزی تکرار کرد که دولت آمريکا در حال جمع‌آوری اسناد و شواهد درباره ادعای استفاده دولت سوريه از گازهای سمی عليه شهروندان اين کشور است.
وزير دفاع ايالات متحده گفته است: «پرزیدنت اوباما از ما خواسته تا گزينه‌های مربوط به تمام احتمالات را آماده کنيم. ما اين کار را انجام داديم.»
XS
SM
MD
LG