لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۳

اعتراض وزارت خارجه ایران به حکم دادگاه کانادا


مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، رای دادگاهی در کانادا برای توقيف هفت ميلیون دلار از سرمايه‌های ايران در اين کشور را «فاقد ارزش قانونی» توصيف کرد.
خانم افخم، شنبه دوم فروردين، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت که رای دادگاه کانادا از نظر ايران «ارزش قانونی ندارد» و با ابراز بی‌اطلاعی از مراحل اين پرونده، افزود: «به سادگی می‌توان گفت که روند متعارف و کامل قضايی در مورد اين پرونده طی نشده».
سخنگوی وزارت امور خارجه ايران همچنين گفت که «تاکنون از مجاری ديپلماتيک موردی به اطلاع ايران نرسيده است.»
دادگاه عالی اونتاريو در کانادا، پنجشنبه ۲۰ مارس (۲۹ اسفند ۱۳۹۲)، به توقيف هفت میلیون دلار از دارايی‌های حکومت ايران در اين کشور به نفع قربانيان حادثه گروگان‌گيری ۹۶ شهروند خارجی در سال ۱۹۸۲، در بيروت، پايتخت لبنان رای داد.
در جريان آن حادثه، شهروندانی از بيش از ۲۰ کشور جهان برای مدتی طولانی توسط شبه نظاميانی که گمان می‌رود از اعضای حزب‌الله لبنان بودند، به گروگان گرفته شدند.
قربانيان اين گروگان‌گيری بزرگ، تاکنون دعاوی حقوقی متعددی را عليه حزب‌الله لبنان و دولت‌های جمهوری اسلامی و سوريه در دادگاه‌های مختلف به جريان انداخته‌اند اما عليرغم صدور احکام مختلف دريافت غرامت در اين دادگاه‌ها، نتوانسته‌اند اموال فوق را ضبط کنند.
بر اساس گزارش رسانه‌های کانادايی، حکم صادر شده عليه دولت جمهوری اسلامی در دادگاه عالی اونتاريو، در نظام قضايی اين کشور بی‌سابقه است و به طور مستقيم، اموال حکومت ايران در کانادا را هدف گرفته است.
اما به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، بر اساس قوانين بين‌المللی، اموال ديپلماتيک از مصونيت برخوردارند و ناديده گرفتن حقوق بين‌الملل تبعات خاص حقوقی خود را در پی خواهد داشت.
مرضيه افخم، حکم دادگاه کانادا را با «ماهيت سياسی کاملا روشن» عنوان کرد و افزود: «اين آرا، ارزش قضايی ندارند و طبيعی است جمهوری اسلامی ايران حقوق مادی و قضايی خود را در کانادا محفوظ می‌داند و تعهدات بين‌المللی دولت کانادا را در اين خصوص يادآوری می‌کند.»
گروگان‌های حادثه بيروت پس از بيش از سه سال با دخالت دولت جمهوری اسلامی آزاد شدند، هرچند مشخص شد که در جريان معامله‌ای بر سر آزادی آنها، ايران که در آن هنگام در حال جنگ با عراق بود، توانسته پنهانی مقادير زيادی اسلحه و تجهيزات جنگی از آمريکا و اسرائيل خريداری کند.
اين ماجرا که به «ايران گيت»، «ايران کنترا» يا «مک‌فارلين» مشهور شده، يکی از بزرگترين سوايی‌های سياسی در هر سه کشور ايران، آمريکا و اسرائيل به شمار می‌آيد.
اين در حالی است که حزب‌الله لبنان همواره هرگونه نقش خود را گروگان‌گيری ۱۹۸۲ بيروت را تکذيب کرده است.

دولت کانادا از شهريور ۱۳۹۱ و در اعتراض به آنچه نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی و حمايت حکومت ايران از تروريسم اعلام کرده، روابط ديپلماتيک خود با ايران را قطع کرد.
XS
SM
MD
LG