لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۹

دور نخست مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا در سوییس پایان یافت


گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و آمریکا، لوزان، شش فروردین ۱۳۹۴
گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و آمریکا، لوزان، شش فروردین ۱۳۹۴

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ايران و آمريکا که وزير امور خارجه جمهوری اسلامی آن را «بسيار حساس» توصيف کرده، پنجشنبه، شش فروردين، در لوزان سوييس و در سه سطح برگزار شد.

گزارش‌ها حاکی است که این مذاکرات روز جمعه ادامه می‌یابد. به گزارش رویترز، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، قرار است روز شنبه به این مذاکرات بپیوندد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، این دور از مذاکرات روز شنبه به پایان می‌رسد.

ایرنا همچنین گزارش داده که مذاکرات روز پنجشنبه در سطح معاونان وزيران امور خارجه ايران، آمريکا و اتحاديه اروپا، وزيران امور خارجه ايران و آمريکا و ریيس سازمان انرژی اتمی و وزير انرژی آمريکا انجام شد.

در ساعاتی اين نيز جلسات در يکديگر ادغام شد.

ابتدا محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران و جان کری، همتای آمريکايی او، همراه با علی‌اکبر صالحی، ریيس سازمان انرژی اتمی ايران و ارنست مونيز، وزير انرژی آمريکا و نيز عباس عراقچی و مجيد تخت روانچی، معاونان وزير امور خارجه ايران، وندی شرمن، معاون وزير خارجه آمريکا و هلگا اشميد، معاون هماهنگ کننده سياست خارجی اتحاديه اروپا مذاکرات را آغاز کردند.

سپس صالحی و مونيز در جلسه‌ای فنی، درباره راکتور آب سنگين اراک، فردو، غنی سازی اورانيوم و تحقيق و توسعه هسته‌ای که از موضوعات فنی مذاکره ايران و ۱+۵ است، گفت‌وگو کردند.

اين جلسه پس از ساعتی با اعلام تنفس متوقف شد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران گفت که در اين ديدار «در برخی از موضوعات فهم مشترکی بين دو طرف حاصل شده است. در اين دور از مذاکرات دو طرف تلاش می‌کنند تفاهماتی در خصوص موضوعات مورد اشاره بدست آورند».

ریيس سازمان انرژی اتمی ايران هم گفته که «در زمينه‌های فنی به فهم مشترک رسيده‌ايم».

به گزارش ايسنا، آقای صالحی افزوده که «از نظر فنی به يک فهم مشترک در مجموعه زمينه‌های فنی رسيديم و اين فهم مشترک برای رسيدن به توافق است».

وی در عين حال در پاسخ به اين سئوال که به اين دور از مذاکرات اميدوار هستيد؟ گفته که «سخت است درباره اين دوره نظر بدهيم».

معاونان وزيران امور خارجه ايران و آمريکا و معاون هماهنگ کننده سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز جلسه‌ای جداگانه تشکيل دادند.

جلسه سه ساعته وزير امور خارجه ايران و همتای آمريکايی او نيز به گزارش ايرنا تا ساعت يک و سی دقيقه بعد از ظهر به وقت محلی (۱۷ به وقت تهران) ادامه داشت.

خبرگزاری رويترز نيز در گزارشی از مذاکرات هسته‌ای نوشته که هدف از اين مذاکرات، اين است که ايران برای حداقل يک دهه، فعاليت‌های حساس اتمی خود را متوقف کند و در مقابل، تحريم‌ها عليه آن لغو شود.

يک مقام ارشد در وزارت امور خارجه آمريکا به خبرنگاران گفته که قدرت‌های جهانی صرفا به خاطر نزديک شدن به ضرب‌الاجل پايان ماه مارس در مذاکرات با ايران، عجله نمی‌کنند.

او در عين حال افزوده است: «ما معتقديم که می‌توانيم تا ۳۱ مارس به توافق برسيم».

XS
SM
MD
LG