لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

ارتش عراق و پیشمرگه های کرد «بخشی هایی» را از داعش بازپس گرفتند


نیروهای پیشمرگه کرد
نیروهای پیشمرگه کرد

ارتش عراق و پيشمرگه‌های کرد می گویند، موفق شده‌اند در روز شنبه، پيروزی‌های مهمی عليه گروه حکومت اسلامی در اين کشور به دست بياورند.

به گزارش خبرگزاری رويترز و به نقل از مقام‌های عراقی، ارتش اين کشور موفق شد در روز شنبه سوم آبان، بخش‌های زيادی از شهر «جرف الصخر» در ۶۰ کيلومتری جنوب بغداد را از داعش باز پس بگيرد.

رويترز اين پيروزی را بزرگترين دستاورد ارتش عراق در ماه‌های گذشته عنوان کرده است.

به دست گرفتن کنترل کامل شهر جرف الصخر اين امکان را به ارتش عراق می‌دهد تا مانع نزديک شدن بيشتر نيروهای حکومت اسلامی به بغداد شود و ارتباط داعش با پايگاه‌هايشان در استان الانبار را نيز قطع کند.

بخش اعظم اين استان سنی نشين در غرب عراق و هم مرز با سوريه، ماه‌هاست که توسط حکومت اسلامی کنترل می‌شود.

در همين روز، نيروهای نظامی اقليم خودمختار کردستان عراق نيز موفق شدند تا کنترل شهر زمار و تعدادی از روستاهای اطراف آن در شمال عراق را از داعش پس بگيرند.

بازپس‌گيری اين شهر کردنشين پس از حملات سنگين هوايی نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا به مواضع و نيروهای داعش ممکن شد.

زمار يکی از نخستين شهرهايی بود که حکومت اسلامی توانست در مناطق کردنشين عراق به تصرف خود در بياورد.

پيشمرگه‌های کرد مدتی بعد اعلام کردند که کنترل اين شهر را از داعش پس گرفته‌اند اما مجددا آن را به حکومت اسلامی واگذار کردند.

به گزارش رویترز،‌اگر کردها بتوانند کنترل زمار را حفظ کنند، می توانند از اين شهر برای پيشروی به سوی شهر شنگال استفاده کنند.

شنگال که اکثر جمعيت آن را پيروان آيين باستانی ايزدی (يزيدی) تشکيل می‌دادند، چند ماه پيش به دست داعش افتاد. حکومت اسلامی پيروان آيين ايزدی را شيطان پرست می‌داند و به همين خاطر، بسياری از ساکنان اين شهر را قتل عام کرد و تعداد زيادی نيز در کوه‌های اطراف آن پناه گرفتند که برخی از آنها هنوز در همان کوهستان‌ها به سر می‌برند.

داعش تعداد زيادی از زنان و کودکان ايزدی را نيز به گفته خود بر اساس موازين شرع اسلام، به عنوان کنيز و برده، بين نيروهايش تقسيم کرد.

XS
SM
MD
LG