لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۰

عملیات نیروهای عراقی برای باز‌پس‌گیری تکریت آغاز شد


گروهی از نیروهای داوطلب شیعه در نزدیکی تکریت
گروهی از نیروهای داوطلب شیعه در نزدیکی تکریت

نيروهای ارتش عراق، شبه‌نظاميان شيعه و تعدادی از قبايل سنی، عمليات خود برای بازپس گرفتن شهر تکريت از دست گروه حکومت اسلامی را از دوشنبه ۱۱ اسفند آغاز کرده‌اند.

شهر تکريت زادگاه صدام حسين، رئيس جمهور اسبق عراق است که در تابستان گذشته و همزمان با شهر موصل به تصرف نيروهای حکومت اسلامی در آمد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود ۳۰ هزار نيروی ارتش عراق، نيروهای ضد تروريسم، پليس، شبه‌نظاميان شيعه و قبايل سنی مخالف حکومت اسلامی، با حمايت نيروی هوايی عراق، حمله به تکريت را آغاز کرده‌اند.

اين عمليات، بزرگترين عمليات ارتش عراق برای بازپس‌گيری يکی از شهرهايی محسوب می‌شود که تاکنون به تصرف حکومت اسلامی درآمده است.

لینک مستقیم

خبرگزاری فرانسه به نقل از يکی از فرماندهان ارتش عراق گزارش داده که نيروهای نظامی از سه جهت در حال پيشروی به سوی تکريت هستند.

ارتش عراق و نیروهای پشتیبان آنها با حرکت در امتداد جاده‌هايی که به سوی تکريت می‌روند، تلاش دارند تا مانع فرار نيروهای حکومت اسلامی شوند.

در حالی‌که هنوز هيچ رسانه بين‌المللی و دولت عراق از آزادی شهر تکريت خبری منتشر نکرده‌اند، خبرگزاری فارس، نزديک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از «ورود» قاسم سليمانی، فرمانده سپاه قدس ايران به اين شهر خبر داده است.

اين گزارش افزوده که آقای سليمانی برای «نظارت و مشورت به فرماندهان ميدانی عراق» وارد اين شهر شده است.

حيدر العبادی، نخست وزير عراق، يکشنبه ۱۰ اسفند، دستور عمليات آزادسازی استان صلاح‌الدين در شمال بغداد را صادر کرد.

سامرا و تکريت، بزرگترين شهرهای اين استان عمدتاً سنی‌نشين عراق هستند.

سربازهای عراقی با پشتیبانی هواپیماهای آمریکایی اخیراً موفق به بازپس‌گیری کنترل شهر بیجی در نزدیکی تکریت شدند.

شهر تکریت به عنوان نقطه‌ای استراتژیک برای پیشروی به سوی موصل، دومین شهر بزرگ عراق که هم‌اینک در دست داعشی‌ها است به‌شمار می‌آید.

پيش از اين، ستاد فرماندهی مرکزی ايالات متحده اعلام کرده بود که انتظار می‌رود نيروهای ارتش عراق بتوانند تا قبل از پايان بهار سال ۱۳۹۴ عمليات بازپس‌گیری شهر موصل را از دست حکومت اسلامی که به نام داعش نيز شناخته می‌شود، آغاز کنند.

XS
SM
MD
LG