لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

گروه «دولت اسلامی» یک پایگاه مهم هوایی سوریه را تصرف کرد


نیروهای گروه «دولت اسلامی» در سوریه
نیروهای گروه «دولت اسلامی» در سوریه

تلويزيون حکومتی سوريه تاييد کرده که فرودگاه نظامی موسوم به «طبقه» در شمال شرق اين کشور، روز يکشنبه دوم شهريور، توسط نيروهای گروه «دولت اسلامی» (داعش سابق) تصرف شده است.

اين فرودگاه نظامی، تنها پايگاه هوايی ارتش سوريه در منطقه تحت نفوذ داعش بود که همچنان در کنترل نيروهای وفادار به بشار اسد باقی مانده بود.

به نوشته خبرگزاری رويترز با اشغال اين فرودگاه، هم‌اکنون کنترل ده‌ها هواپيما، هلی‌کوپتر، تانک و ديگر تسليحات سنگين نظامی درون آن، به گروه «دولت اسلامی» رسيده است.

ديدبان حقوق بشر سوريه می‌گويد در جريان چند روز محاصره اين فرودگاه توسط نيروهای «دولت اسلامی» و درگيری آنها با ارتش سوريه، دست‌کم ۳۴۶ شورشی داعش و ۱۷۰ نيروی ارتش کشته شدند.

اين نهاد ناظر بر تحولات سوريه که در لندن مستقر است افزوده که بسياری از تلفات گروه «دولت اسلامی»، نتیجه بمباران هوايی ارتش سوريه بوده‌است.

رويترز هم‌چنین گزارش داده که نيروهای گروه «دولت اسلامی»، سرهای بريده شده سربازان ارتش سوريه را در ميدان مرکزی شهر رقه که در نزديکی فرودگاه اشغال شده قرار دارد، نمايش داده‌اند.

با وجود اين، تلويزيون دولتی سوريه می‌گويد که نيروهای ارتش در حال سازماندهی مجدد برای بازپس‌گيری فرودگاه هستند.

گروه «دولت اسلامی» در دو سال اخير موفق شده منطقه وسيعی از شمال شرق سوريه تا شمال عراق در نزديکی مرزهای ايران را تصرف و در آنها اعلام خلافت اسلامی کند.

رسانه‌های آمریکایی به تازگی خبر داده‌اند که کاخ سفید راه‌های مقابله با این گروه را در سوریه «بررسی می‌کند».

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا از دولت خودخوانده اسلامی (داعش سابق) به عنوان «سرطان» نام برده و تاکید کرده‌است که چنین گروهی در قرن ۲۱ جایی ندارد.

دیدگاه‌های ژنرال دمپسی در مورد دولت خودخوانده اسلامی

ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز یک‌شنبه گفت هر زمان که مشخص شود نیروهای گروه «دولت اسلامی» تهدیدی مستقیم در داخل آمریکا به‌شمار آیند وی به نیروهای ارتش آمریکا توصیه خواهد کرد تا وارد اقدام مستقیم نظامی علیه این گروه در سوریه شوند.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال دمپسی در عین حال گفته‌است که به باور او گروه «دولت اسلامی» در حال حاضر هنوز بیشتر به صورت «یک تهدید منطقه‌ای» است و حملاتی را علیه ایالات متحده و اروپا تدارک ندیده است.

XS
SM
MD
LG