لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

«افزایش» گشت ارشاد و «تشدید» برخورد با افراد «بدحجاب» در تهران


خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، از «تشديد برخورد با بدپوششان» در تهران طی روزهای گذشته خبر داده است.
اين خبرگزاری با انتشار عکس‌هايی از ماموران زن و مرد نيروی انتظامی که مشغول بازداشت يا تذکر به دختران و پسران جوان هستند، روز جمعه، هشت شهریور، نوشته است که «حضور گشت‌ ارشاد در پايتخت طی روزهای گذشته به ميزان قابل توجهی افزايش يافته و برخورد با بدپوششان تشديد شده است.»
اين گزارش می‌افزاید که «حضور نيروهای پليس پايتخت در اين مدت در ميادين و اطراف مراکز بزرگ خريد به ميزان قابل توجهی افزايش يافته» و «اخبار دريافتی در عين حال از حضور پررنگ ماموران گشت ارشاد در مناطق تفرجی و تفريحی پايتخت همچون فرحزاد، دربند، درکه، لواسان و توچال و برخورد با بدپوششان حکايت دارد».
ايسنا همچنين گزارش داده است که عصر پنج‌شنبه، هفتم شهريور، ماموران پليس «با حضور گسترده» در برج ميلاد که محل برگزاری «يکی از کنسرت‌های پرمخاطب» بود، با «جلوگيری از ورود افراد بدپوشش به کنسرت، تعدادی از افراد بدحجاب را نيز دستگير کردند».
گزارش‌ها از تهران و ديگر شهرهای ايران حاکی از آن است که در چند ماه منتهی به انتخابات اخير رياست جمهوری و پس از آن، از حضور گشت‌های ارشاد در سطح شهرها تا حدود زيادی کاسته شده بود.
در جريان انتخابات دوره يازدهم رياست جمهوری، بسياری از نامزدهایی که برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده بودند، به نوعی مخالفت خود با گشت ارشاد و برخورد خشن با جوانان توسط نيروهای پليس را ابراز کردند.

نیروهای گشت ارشاد در حال تذکر به دو جوان
نیروهای گشت ارشاد در حال تذکر به دو جوان
حسن روحانی، رئيس جمهور منتخب، نيز در جريان تبليغات انتخاباتی خود گفته بود که «نمی‌شود با نيروی پليس مشکلات فرهنگی را حل کرد» و وعده داده بود کاری می‌کند که «دختران احساس امنيت کنند».
او گفته بود که «نخواهم گذاشت ماموری بی نام و نشان از کسی سوال کند. دختران جامعه خود حافظ حجاب و عفاف هستند.»
اسماعيل احمدی‌مقدم، فرمانده نيروی انتظامی کل کشور، دوشنبه ۲۳ ارديبهشت سال جاری، با اشاره به وعده برخی از نامزدهای انتخابات در مورد جمع کردن گشت ارشاد گفته بود اگر «ما را از اين نوع برخورد با مردم معاف کنند تشکر هم می‌کنيم».
او گفته بود: «گشت ارشاد برای ما هم مطلوب نيست»، اما افزوده بود: «ما از دستگاه‌هايی که بتوانند اين مسئوليت را از لحاظ فرهنگی برعهده بگيرند و ما را از اين نوع برخورد با مردم معاف کنند تشکر هم می‌کنيم، اما کانديداها بايد بدانند که اين مسئله مخالف‌ها و موافق‌هايی دارد.»
XS
SM
MD
LG