لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۲

مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا: ایران از اصلی‌ترین تهدیدهای سایبری علیه ماست


جیمز کلاپر، مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا
جیمز کلاپر، مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا

جيمز کلاپر، مقام ارشد اطلاعاتی آمريکا، از ايران به عنوان يکی از اصلی‌ترين تهديدهای سايبری عليه ايالات متحده نام برده است.

آقای کلاپر، مدير اداره اطلاعات ملی آمريکا، پنجشنبه هفتم اسفند در نشست کميته نيروهای مسلح سنا، از ايران، کره شمالی، روسيه و چين به عنوان بزرگترين تهديدهای سايبری عليه اين کشور نام برد.

شبکه خبری بلومبرگ گزارش داده که مدير اداره اطلاعات ملی آمريکا، خطاب به حاضران در نشست سنا، ايران را به طور رسمی، مسئول حمله فوريه ۲۰۱۴ به «لاس وگاس ساندز کورپ» که بزرگترين شرکت قماربازی دنيا به شمار می‌آيد، معرفی کرده است.

در نتيجه آن حمله سايبری، اطلاعات هزاران سرور با استفاده از بدافزارها، پاک شدند.

مدتی پيش از آن حمله سايبری، شلدون آدلسون، ميلياردر آمريکايی و رئيس و سهامدار اصلی «لاس وگاس ساندز کورپ» خواستار حمله اتمی به ايران شده بود.

به گفته آقای کلاپر، حمله سايبری ايران به اين شرکت همراه با حمله سايبری کره شمالی به شرکت سونی پيکچرز، «نخستين حملات سايبری ويرانگر» عليه آمريکا بودند.

با وجود اين، مدير اداره اطلاعات ملی آمريکا تاکيد کرده است که ايران و کره شمالی از «توان فنی پايين‌تری» برای انجام حملات سايبری عليه ايالات متحده برخوردارند هرچند برای اجرای اين حملات «انگيزه بيشتری دارند و غير قابل پيش‌بينی‌اند.»

ايران و آمريکا هر کدام ديگری را به اجرای حملات سايبری عليه خود متهم می‌کنند.

جيمز کلاپر همچنين گفته است که تهديد سايبری روسيه عليه آمريکا «جدی‌تر از آنچيزی است که ما در ابتدا ارزيابی کرده بوديم.»

با هشدار نسبت به جدی بودن تهديدات سايبری عليه ايالات متحده آمريکا، مدير اداره اطلاعات ملی، وقوع يک «آخرالزمان سايبری» را رد کرده و گفته که اين کشور بيشتر در انتظار «چيزی متفاوت» است.

آقای کلاپر در توضيح بيشتری افزوده است: «ما پيش‌بينی مجموعه‌ای از حملات سطح پايين تا متوسط سايبری از منابع مختلف در طول زمان را داريم.»

به گفته مدير اطلاعات ملی آمريکا، اين حملات «هزينه بيشتری بر اقتصاد و امنيت ملی آمريکا تحميل می‌کنند.»

لئون پانه‌تا، وزير دفاع پيشين آمريکا نيز در سال ۲۰۱۲ و با اشاره به حمله نيروهای ژاپن به بندر پرل هاربر اين کشور در جريان جنگ جهانی دوم، نسبت به «پرل هاربر سايبری» که به گفته او می‌تواند ايالات متحده را «فلج» کند، هشدار داده بود.

«ايران؛ تهديدی مداوم»

جيمز کلاپر، مدير اداره اطلاعات ملی آمريکا، در ادامه نشست کميته نيروهای مسلح سنا، از ايران به عنوان «تهديدی مداوم برای منافع ملی آمريکا» نام برده است.

«حمايت از رژيم بشار اسد در سوريه، ترويج سياست‌های ضد اسرائيلی، توسعه توانايی نظامی پيشرفته و ادامه برنامه هسته‌ای»، از دلايلی است که آقای کلاپر آنها را به عنوان نشانه‌هايی از «تهديد» بودن ايران عليه منافع ملی آمريکا بيان کرده است.

اين سخنان مقام ارشد اطلاعات ملی آمريکا يک روز پس از آن بيان شد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در مانوری در خليج فارس، با موشک و راکت به ماکت مشابه يک ناو هواپيمابر ايالات متحده حمله کرد.

آقای کلاپر همچنين از حسن روحانی، رئيس جمهور ايران به عنوان «يک چهره قديمی در ثبات رژيم» نام برده که «از اهداف امنيت ملی ايران منصرف نخواهد شد».

XS
SM
MD
LG