لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

مالزی هزار مهاجر غیرقانونی را نجات داد و بازداشت کرد


یک قایق حامل پناهجویان روهینگیایی
یک قایق حامل پناهجویان روهینگیایی

مالزی بيش از هزار پناهجوی بنگلادشی و روهينگيا را که در بين آنها ده‌ها کودک وجود دارد از دریا نجات داد و بازداشت کرد. اين حادثه يک روز بعد از نجات دادن صدها مهاجر دیگر از دريا رخ می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، پليس مالزی اعلام کرده که سه قايق حامل پناهجويان، در نيمه‌های شب به جزيره لنگکاوی در شمال غرب اين کشور رسيدند و سرنشينان آنها به بازداشتگاه منتقل شدند.

به گفته پليس مالزی، ۵۵۵ بنگلادشی و ۴۶۳ روهينگيايی، سرنشينان اين سه قايق بودند.

روهينگيايی مردمی مسلمان هستند که اکثرا در ميانمار (برمه) و سپس بنگلادش زندگی می‌کنند و به خصوص در ميانمار تحت تبعيض شديد قرار دارند.

اين در حالی است که خبرگزاری اسوشيتدپرس می‌گويد همچنان حدود ۶۰۰۰ بنگلادشی و روهينگيايی در آب‌ها سرگردان‌اند.

ماهاران سيمورانگکير، سخنگوی نيروی دريايی اندونزی هم گفته که اين نيرو دوشنبه جلوی يک کشتی حامل پناهجويان را که وارد آب‌های اندونزی شده بود گرفته و پس از آنکه به سرنشينانش آب و غذا داده، کشتی را به سمت مالزی هدايت کرده است.

پس از آنکه تايلند در روزهای اخير اعلام کرد که سخت‌گيری‌های بيشتری عليه قاچاق انسان از راه دريا به اين کشور اعمال خواهد کرد، تعداد پناهجويانی که به سمت مالزی می‌روند، افزايش چشمگيری داشته است.

تا پيش از آن، تايلند مقصد اصلی پناهجويان بنگلادشی يا مسلمانان روهينگيايی بود که توسط قاچاقچيان انسان به اين کشور مهاجرت می‌کردند.

حدود ۱۰۰ پناهجو که احتمالا توسط قاچاقچی‌ها رها شده بودند نيز هفته گذشته در آب‌های جنوبی تايلند پيدا شدند.

کميسياری عالی ملل متحد در امور پناهندگان می‌گويد که حدود ۲۵ هزار بنگلادشی و روهينگيايی اهل ميانمار، در سه ماه نخست سال جاری ميلادی و توسط قايق اغلب به تايلند وارد شده‌اند.

اين تعداد تقريبا دو برابر تعداد افرادی است که به همين شکل و در بازه زمانی مشابه در سال گذشته به تايلند رسيده بودند.

XS
SM
MD
LG