لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

محمدحسین عادلی دبیرکل «اوپک گازی» شد


محمدحسين عادلی، کانديدای جمهوری اسلامی ايران، به عنوان دبيرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز که به «اوپک گازی» مشهور است، انتخاب شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، آقای عادلی با رای وزرای انرژی کشورهای عضو، برای يک دوره دو ساله به اين سمت انتخاب شده است.
محمدحسين عادلی از چهره‌های نزديک به اکبر هاشمی رفسنجانی است که در دولت‌های او و سيد محمد خاتمی، مسئوليت‌های متعددی را بر عهده داشته است.

او از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ ریيس کل بانک مرکزی و بعد از آن سفير ايران در لندن بود. آقای عادلی سپس برای مدتی سفير جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و کانادا و معاون اقتصادی وزارت امور خارجه بود که با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد، از آخرین سمت‌ خود برکنار شد.
ايران در کنار روسيه بزرگترين ذخاير گاز طبيعی جهان را در اختيار دارد و رياست دوره‌ای اجلاس کنونی مجمع کشورهای صادرکننده گاز نيز در اختيار ايران است.
پيش از آقای عادلی، لنويد بوخانوفسکی از روسيه، دبيرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز بود. نماينده ايران برای جانشينی آقای بوخانوفکسی با نمايندگان ليبی و روسيه رقابت کرد.
ايران يکی از عظيم‌ترين منابع نفتی جهان را نيز در اختيار دارد و تا چند سال پيش از بزرگترين صادرکنندگان نفت در دنيا بود اما تحريم‌های گسترده عليه صنايع انرژی و صادرات نفت ايران، توليد نفت در کشور را تا حدود يک ميليون بشکه در روز کاهش داده است.
اين در حالی است که کارشناسان معتقدند گاز در آينده انرژی جهان به خصوص در حوزه انرژی‌های فسيلی نقش اصلی را بازی خواهد کرد.
پانزدهمين نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز با حضور ١٣ کشور عضو و ٤ کشور ناظر به ميزبانی ايران در حال برگزاری است.
در پانزدهمين نشست وزارتی GECF ، بررسی مسايل مالی و اداری مجمع، تعيين بودجه ٢٠١٤ ، تعيين برنامه کار دبيرخانه در سال ٢٠١٤ و ارائه گزارش هايی در مورد بازار گاز، در دستور کار قرار دارد.
کشورهای الجزاير، بوليوی، مصر، گينه استوايی، ايران، ليبی، نيجريه، قطر، روسيه، ترينيداد و توباگو، ونزوئلا، امارات متحده عربی و عمان سيزده عضو اصلی اين مجمع جهانی به شمار می‌آيند.
هلند، قزاقستان، نروژ و عراق نيز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز حضور دارند.
XS
SM
MD
LG