لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

ناسا از کشف شبیه‌ترین سیاره به زمین خبر داد


طرحی که ناسا منتشر کرده و در آن تصویر زمین و خورشید (چپ) با طرحی از کپلر-452ب و خورشیدش شبیه‌سازی شده است.
طرحی که ناسا منتشر کرده و در آن تصویر زمین و خورشید (چپ) با طرحی از کپلر-452ب و خورشیدش شبیه‌سازی شده است.

ناسا، سازمان ملی هوانوردی و فضايی آمريکا، روز پنجشنبه اول مرداد از کشف نخستين سياره‌ای خبر داد که در اندازه‌ای شبیه به زمين، در فاصله‌ای قابل سکونت به دور ستاره‌اش و تقريبا مشابه فاصله زمين با خورشيد، می‌چرخد.

اين نخستين بار در تاريخ است که سياره‌ای با مشخصاتی تا اين اندازه شبیه به زمين، در گيتی کشف می‌شود و کشف آن، هيجان فوق‌العاده دانشمندان و فضاشناسان را به دنبال داشته است.

به گزارش تلويزيون سی‌ان‌ان، اگرچه هنوز مشخص نيست که اين سياره نيز مانند زمين، از آب، هوا و خاک و سنگ تشکيل شده باشد اما کشف چنين سياره‌ای، دستاورد بسيار بزرگ و بی‌سابقه‌ای به شمار می‌آيد.

سياره جديد به افتخار فضاپيمای يابنده‌اش که کپلر نام دارد، کپلر-۴۵۲ب نام‌گذاری شده است.

کپلر-۴۵۲ب در فاصله ۱۴۰۰ سال نوری با زمين و در صورت فلکی ماکيان قرار دارد و تقريبا ۶۰ درصد بزرگتر از زمين است.

ناسا می‌گوید که این سیاره «پسرعموی پیرتر و بزرگ‌تر زمین» است

فاصله اين سياره با ستاره‌اش تقريبا مشابه فاصله زمين تا خورشيد است؛ فاصله‌ای که در فضاشناسی به آن فاصله قابل سکونت می‌گويند. در اين فاصله احتمال وجود آب به عنوان مايع اصلی حيات وجود دارد.

تخمين زده می‌شود که نيروی جاذبه در کپلر-۴۵۲ب تقريبا دو برابر زمين باشد.

اگرچه فاصله اين سياره با خورشيدش کمی بيشتر از فاصله زمين تا خورشيد است اما به دليل اينکه ستاره سياره تازه کشف شده روشن‌تر است، کپلر-۴۵۲ب تقريبا به همان اندازه انرژی از آن دريافت می‌کند که زمين از خورشيد.

جان جنکينز، از مسئولان اين پروژه گفته است که «زمين امروز کمی کمتر تنهاست».

آقای جنکينز افزوده که سياره تازه کشف شده «به احتمال قريب به يقين دارای جو است» اگرچه هنوز نمی‌شود گفت که ماده آن از چيست.

گردش کپلر-۴۵۲ب به دور خورشيدش ۳۸۵ شبانه‌روز طول می‌کشد که بسيار شبيه به زمين است.

ناسا تخمين می‌زند که اين سياره بيش از شش ميليارد سال است که در اين فاصله به دور خورشيدش می‌گردد و اين زمان مناسبی برای به وجود آمدن حيات بر روی آن است.

پيش از کشف کپلر-۴۵۲ب، سياره ديگری به نام کپلر-۱۸۶اف شبيه‌ترين سياره به زمين شناخته می‌شد که با ۵۰۰ سال نوری فاصله با ما، ۱۰ برابر از زمين بزرگتر بود اما تنها يک سوم انرژی را که زمين از خورشيد می‌گيرد، از خورشيدش دريافت می‌کند.

پروژه ۶۰۰ ميليون دلاری کپلر از سال ۲۰۰۹ و با هدف کشف سياره‌های احتمالا قابل سکونت در کهکشان راه شيری آغاز به کار کرد.

XS
SM
MD
LG