لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۵

آمریکا: مذاکره با ایران به معنی گرم شدن روابط ایران و آمریکا نیست


مری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
مری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

وزارت خارجه ايالات متحده آمريکا روز چهارشنبه در اظهار نظری رسمی تکذیب کرد که مذاکرات اتمی با جمهوری اسلامی نشانه‌ باز شدن یخ رابطه ایران و آمریکاست.

مری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز چهارشنبه، ۱۳ اسفند، گفت: «مذاکرات [هسته‌ای] ما به هيچ وجه نشانه‌ای از گرم شدن و گسترده‌تر شدن روابط نيست. [بلکه تنها] نگرانی‌های ما را کاهش می‌دهد. موضوع اين مذاکرات گسترش روابط حسنه در هيچ شکلی نيست. موضوع اين مذاکرات تنها مسئله هسته‌ای است و بس.»

روابط ديپلماتيک و سياسی جمهوری اسلامی ايران و ايالات متحده آمريکا به دنبال اشغال سفارت آمريکا در تهران و گروگان‌گيری پرسنل و ديپلمات‌های اين سفارتخانه در سال ۱۳۵۸ توسط گروهی که خود را «دانشجويان مسلمان پيرو خط امام» می‌خواندند، از طرف واشینگتن قطع شد.

با این حال در بيش از يک سال اخير، مقام‌های ارشد دو طرف گفت‌وگوهايی علنی درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی داشته‌اند.

از سوی ديگر، تصرف بخش‌های وسيعی از خاک عراق و سوريه توسط گروه حکومت اسلامی و ديگر گروه‌های بنيادگرای اسلامی، باعث مداخله نظامی و اطلاعاتی همزمان ايران و آمريکا در اين کشورها شده است.

اما آن گونه که خبرگزاری فرانسه گزارش داده، خانم هارف تاکيد کرده که «ما ارتباطی ميان توافق هسته‌ای يا يک توافق موفق هسته‌ای با گستره‌ای از گرم شدن روابط يا گسترش روابطی حسنه در بقيه مسائل يا در کل نمی‌بینیم».

در همین حال در روزهای گذشته تعدادی از فرماندهان ارشد نظامی ايالات متحده بر نقش جمهوری اسلامی در عمليات نظامی درون عراق تاکيد کرده‌اند.

از جمله ژنرال مارتين دمپسی، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا، حمايت مستقيم ايران از عراق در پيکار با گروه حکومت اسلامی برای بيرون راندن اين گروه از شهر تکريت را «مثبت» دانسته است، به شرط آن که به گفته او اين مسئله «آتش تنش‌های فرقه‌ای را شعله‌ور نسازد».

با وجود اين، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفت که اين کشور «نگرانی‌های متعددی» در رابطه با ايران از جمله پرونده حقوق بشری جمهوری اسلامی دارد.

خانم هارف تاکيد کرد: «ايجاد روابط حسنه روابطی گرم‌تر و گسترده‌تر را به ارمغان می‌آورد، اگر ما نگرانی‌های جدی درباره حقوق بشر، تروريسم، سوريه و حزب‌الله نداشته باشيم.»

ايران و آمريکا همراه با بريتانيا، آلمان و فرانسه به نمايندگی از اتحاديه اروپا و چين و روسيه مشغول مذاکرات فشرده‌ای هستند تا بتوانند تا اواسط فروردين به توافقی برای پايان دادن به پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی دست پيدا کنند.

اما سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا در عين حال گفت که «من نمی‌توانم پيش‌بينی کنم دو، پنج، ۱۰ يا ۱۵ سال ديگر چه اتفاقی خواهد افتاد، و رئيس جمهور، به طور جداگانه از مذاکرات هسته‌ای، بارها درباره روزی صحبت کرده است که ما مايليم روابط متفاوتی با ايران داشته باشيم.»

XS
SM
MD
LG