لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۶

آمریکا سربازان بیشتری را در افغانستان نگه می‌دارد


باراک اوباما
باراک اوباما

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در سیاست خود برای خروج حدود ۱۰ هزار سرباز این کشور در افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۶ تجدید نظر کرده است.

خبرگزاری‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند که تصمیم رئیس جمهور آمریکا پنج‌شنبه ۲۳ مهر رسما اعلام می‌شود.

یک مقام ارشد دولت ایالات متحده گفته که بر اساس تصمیم جدید، ۹۸۰۰ سرباز آمریکایی تا سال ۲۰۱۶ همچنان در افغانستان باقی می‌مانند و در پایان آن سال یا اوایل ۲۰۱۷ تعدادشان به حدود ۵۵۰۰ نفر کاهش می‌یابد.

پیش از این قرار بود که تعداد نیروهای مسلح آمریکایی در افغانستان در پایان سال ۲۰۱۶ به یک دهم کاهش یابد و به ۱۰۰۰ نفر برسد اما به دنبال نگرانی از وضعیت امنیتی افغانستان و افزایش ناآرامی در این کشور توسط گروه‌هایی مانند طالبان و حکومت اسلامی (داعش) در این برنامه تجدید نظر شده است.

یک روز پیش‌تر، اشتون کار‌تر، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که این کشور پس از پایان سال ۲۰۱۶ بیش از تعداد برنامه ریزی شده، در افغانستان سرباز خواهد داشت.

آقای کار‌تر افزود که تکرار این روایت که آمریکا افغانستان را ترک می‌کند «نقض غرض» است.

آمریکا رهبری نیروهای چند ملیتی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان را از سال ۲۰۰۱ بر عهده دارد.

در آن سال نیروهای بین‌المللی به رهبری ایالات متحده، با حمله به افغانستان، حکومت طالبان را سرنگون و زمینه را برای انتقال این کشور به دموکراسی فراهم کردند.

وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته نیز گفته بود که چند تن از وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو، آمادگی خود را برای اصلاح برنامه‌های فعلیشان در افغانستان اعلام کرده‌اند.

سخنان اشتون کار‌تر مدتی پس از آن بیان می‌شود که شبه نظامیان طالبان در بزرگ‌ترین موفقیتشان پس از سال ۲۰۰۱ توانستند شهر قندوز در شمال افغانستان را چند روزی به تصرف خود درآورند.

نیروهای دولتی افغانستان با کمک ناتو این شهر را بازپس گرفتند.

XS
SM
MD
LG