لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۰

آژانس انرژی: بعید است قیمت هر بشکه نفت تا قبل از ۲۰۲۰ به ۸۰ دلار برسد


آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده که علیرغم کاهش بی‌سابقه در سرمایه‌گذاری، بعید است که قیمت نفت تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۸۰ دلار به ازای هر بشکه برسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش چشم‌انداز جهانی انرژی که روز سه‌شنبه ۱۹ آبان منتشر شده، آورده که پیش‌بینی می‌کند تقاضای جهانی برای نفت، سالانه با حدود ۹۰۰ هزار بشکه افزایش مواجه شود و به تدریج تا ۲۰۴۰ به مجموع ۱۰۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

سقوط قیمت نفت به حدود ۵۰ دلار در هر بشکه در سال جاری، باعث کاهش شدید تولید نفت شیل آمریکا شد؛ یکی از دلایل عمده در عرضه بیش از حد نفت به بازارهای بین‌المللی و در نتیجه کاهش ۵۰ درصدی قیمت نفت در ۱۲ ماه گذشته.

با وجود این، فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفته است، این نهاد انتظار دارد که قیمت نفت در حدود ۲۰۲۰ به ۸۰ دلار به ازای هر بشکه برسد.

آقای بیرول افزوده است: «تخمین می‌زنیم که سرمایه گذاری در نفت طی سال جاری حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کند. اما شاید مهم‌تر از آن این باشد که این کاهش در سال بعد نیز ادامه داشته باشد».

بر اساس تخمین آژانس بین‌المللی انرژی، تولیدکنندگان نفت گران‌تر در کانادا، برزیل و ایالات متحده آمریکا، سریع‌تر از کاهش قیمت نفت ضربه می‌خورند اما این می‌تواند با افزایش عرضه نفت توسط ایران و عراق جبران شود.

با کاهش یا لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به بهانه برنامه هسته‌ای جنجالی تهران، عرضه نفت خام توسط ایران افزایش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG