لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

«حلقه صلح» مسلمانان نروژ در اطراف کنیسه یهودیان اسلو


تصویری از تجمع «حلقه صلح» در اسلو
تصویری از تجمع «حلقه صلح» در اسلو

بیش از هزار مسلمان ساکن اسلو، پایتخت نروژ، با تشکیل «حلقه صلح» در اطراف کنیسه یهودیان این شهر، همبستگی خود را با پیروان این دین نشان دادند. این اقدام به دنبال یک‌رشته از حملات مسلمانان علیه یهودیان در کشورهای مختلف اروپایی طی هفته‌های گذشته، برنامه‌ریزی و اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هاجره ارشاد، یکی از برگزارکنندگان این مراسم گفت که مسلمانان اسلو می‌خواستند با تشکیل این حلقه صلح نشان دهند که «اسلام دین صلح و وحدت است».

ذی‌شأن عبدالله، یکی از سخنرانان در مقابل کنیسه یهودیان اسلو هم گفت: «می‌خواهیم نشان دهیم که مسلمانان و یهودیان از یکدیگر متنفر نیستند. ما نمی‌خواهیم دیگران اسلام را به ما معرفی کنند.»

آقای عبدالله افزود: «این مراسم نشان داد که تعداد صلح‌دوستان بسیار بیشتر از جنگ‌طلبان است.»

اروین کوهن، رئیس جامعه یهودیان اسلو، این مراسم را «بی‌نظیر» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کوهن گفت که اجتماع مسلمانان در بیرون کنیسه «وجود یهودیان نروژ را از امید سرشار کرد. به ویژه اینکه اکثر شرکت‌کنندگان را جوانان مسلمان تشکیل می‌دادند.»

مایکل ملکیور، خاخام اعظم نروژ نیز در این مراسم حاضر بود و گفت که این نخستین بار است که یک مراسم مذهبی یهودی در کنیسه اسلو، با شرکت‌کنندگانی در بیرون از محوطه آن برگزار می‌شود.

در دی ماه سال جاری، يک مرد مسلمان اهل مالی، خدمه و مشتريان يک سوپرمارکت يهودی در پاريس را به گروگان گرفت و تعدادی از آنها را نيز به قتل رساند. او در نهايت با حمله پليس کشته شد.

در اواخر ماه بهمن نيز يک مرد مسلمان ديگر يک يهودی را در اطراف کنيسه کپنهاگ، پايتخت دانمارک، با شليک گلوله به سرش کشت.

XS
SM
MD
LG