لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

راهپیمایی و تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف آمریکا


روز شنبه ۲۲ آذر ده‌ها هزار نفر در شهرهای مختلف آمريکا به خيابان‌ها آمدند تا به مرگ شهروندان سياه‌پوست غير مسلح بر اثر خشونت پليس اعتراض کنند.

شهرهای واشنگتن، نيويورک، بوستون، سان‌فرانسيسکو و اوکلند کاليفرنيا شاهد بزرگترين راهپيمايی‌ها بودند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده است که راهپيمايی شنبه نيز در اکثر موارد آرام بود اما پليس ايالات ماساچوست، ۲۳ نفر را در تظاهرات بوستون که مرکز اين ايالت است و به اتهام «رفتار آشوبگرانه» بازداشت کرده‌است.

بنا بر گزارش‌ها، خانواده‌های تريون مارتين، مايکل براون، تمير رايس، اريک گارنر و تعدادی ديگر از افراد کشته شده توسط پليس در تجمع بزرگی که در واشنگتن برگزار شد، سخنرانی کردند.

گزارش سی‌ان‌ان و ديگر رسانه‌های خبری آمريکا حاکی از آن است که راهپيمايان به تصميم هيئت منصفه‌های بدوی در نيويورک و ميسوری در بی‌گناه شناختن دو افسر پليس سفيدپوست که طی ماه‌های گذشته دو مرد سياه‌پوست غير مسلح را به قتل رسانده‌اند، اعتراض دارند.

اريک گارنر مرد سياه‌پوستی بود که ۲۶ تير سال جاری و پس از آنکه يک افسر پليس سفيدپوست نيويورک، دستش را برای بازداشت او دور گلويش حلقه زد، درگذشت.

اتهام آقای گارنر، فروش غير قانونی سيگار بود. اين مرد سياه‌پوست پيش از مرگ، چند بار فرياد زد: «نمی‌توانم نفس بکشم».

اين جمله او و شعارهای ديگر مانند «جان سياهان ارزش دارد» حالا به شعارهای اصلی معترضان در شهرهای مختلف آمريکا تبديل شده است.

معترضان همچنين به مرگ مايکل براون، نوجوان ۱۸ ساله و سياه‌پوست، در ۱۸ مرداد سال جاری توسط دارن ويلسن، افسر سفيدپوست پليس ميسوری اعتراض دارند.
آقای ويلسن نيز توسط هيئت منصفه بدوی بی‌گناه شناخته شد.

از آن هنگام تاکنون، شهرهای مختلف آمريکا صحنه راهپيمايی‌ها، تجمعات و گاه آشوب‌ها و درگيری‌هايی بوده است.

پليس آمريکا از جمله توسط کمیته مبارزه با شکنجه سازمان ملل متحد به «بدرفتاری و استفاده بيش از اندازه از زور و اسلحه، به ويژه عليه اعضای اقليت‌های نژادی و قومی» اين کشور متهم است.

XS
SM
MD
LG