لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

روسیه: بعید است سیستم اس-۳۰۰ در آینده نزدیک به ایران تحویل شود


روسيه اعلام کرد که بعيد است سيستم‌های دفاع ضدهوايی اس-۳۰۰ در آينده نزديک به ايران تحويل داده شوند.

به گزارش خبرگزاری اينترفکس، سرگی ريابکوف، معاون وزارت امور خارجه روسيه، روز پنجشنبه سوم ارديبهشت تاکيد کرد که «من هيچ تاريخی را مشخص نمی‌کنم، اما روشن است که شرايط از زمان تصميم ریيس جمهوری {برای لغو ممنوعيت ارسال اس-۳۰۰ به ايران} تغيير کرده است».

معاون وزارت امور خارجه روسيه افزود: «فکر نمی‌کنم اين موضوعی مربوط به آينده نزديک باشد، چيزی که اهميت بيشتری دارد اين است که باید يک تصميم سياسی و حقوقی گرفته شود که چنين امکانی را مهيا کند».

سخنان آقای ريابکوف درباره «تغيير شرايط» از زمان فرمان ولاديمير پوتين، ریيس جمهوری روسيه، برای لغو ممنوعيت پنج ساله تحويل دادن سيستم‌های ضدهوايی اس-۳۰۰ به ايران، پس از آن بيان می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی ابراز اميدواری کردند بتوانند اين سيستم را تا پايان امسال در اختيار داشته باشند.

پيش از اين، نيکلای پاتروشف، وزير امنيت ملی روسيه گفته بود که اتمام اين پروژه دست‌کم شش ماه زمان لازم دارد.

قرارداد فروش سيستم‌های ضدهوايی اس-۳۰۰ ميان ايران و روسيه در سال ۲۰۰۸ به امضا رسيد اما مسکو در سال ۲۰۱۰ به بهانه قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد، تحويل آنها به ايران را لغو کرد.

به دنبال اين مسئله، ايران از روسيه به دادگاه داوری بين‌المللی در ژنو سوييس شکايت کرد و خواستار دريافت غرامت چهار ميليارد دلاری شد.

مسکو در روزهای اخير ابراز اميدواری کرده بود که با لغو ممنوعيت تحويل سيستم‌ اس-۳۰۰ به ايران، تهران شکايت خود را پس بگيرد اما علی شمخانی، دبير شورای عالی امنيت ملی گفته است که جمهوری اسلامی تنها پس از دريافت اين سامانه شکايت خود را پس خواهد گرفت.

در اين مدت، آمريکا، اسرائيل، کانادا و فرانسه، از کشورهايی بودند که درباره تحويل دادن اين سيستم به روسیه هشدار دادند.

اعتراض اسرائيل به اين اتفاق تا جايی بود که ریيس جمهوری روسيه از نخست وزير اسرائيل خواست تا برای تلافی اين مسئله، به اوکراين تسليحات نفروشد.

XS
SM
MD
LG