لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۴

کاپيتان سابق تيم ملی کريکت ايران و دستفروشی بنزین


محمدیوسف رئیسی، مربی و کاپیتان سابق تیم ملی کریکت ایران که در نیکشهر بنزین فروشی می‌کند.
محمدیوسف رئیسی، مربی و کاپیتان سابق تیم ملی کریکت ایران که در نیکشهر بنزین فروشی می‌کند.

کاپيتان و مربی سابق تيم ملی کريکت ايران، کنار خيابانی در نيک‌شهر استان سيستان و بلوچستان روی صندلی نشسته و دستفروشی بنزين می‌کند.

محمديوسف رئيسی که همين حالا هم عضو کميته فنی کريکت ايران است، به خبرگزاری مهر گفته که همه افتخارات ورزشی‌اش برايش نان و آب نشد.

او گفته که قبلا با مشقت زياد يک مغازه فروش مصالح ساختمانی باز کرده بود اما توان پرداخت ۱۱ ميليون تومان ماليات بر در آمد را به اداره ماليات نداشت.

کاپيتان و مربی سابق تيم ملی کريکت ايران حالا مقابل همان مغازه نشسته تا راننده‌ای از راه برسد و بطری‌های بنزينش را بخرد.

مردان زيادی در استان‌های سيستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و برخی ديگر از مناطق ايران هستند که بيکاری و فقر آنها را ناچار به دستفروشی بنزين کرده است.

حالا خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) از رسيدن اين پديده به تهران هم خبر داده است.

اين گزارش می‌گويد رانندگان زيادی هستند که وقت و حوصله معطلی در صف‌های طولانی پمپ بنزين‌ها را ندارند و ترجيح می‌دهند بنزين را کنار خيابان با قيمت حتی بيشتر از هزار تومان برای هر ليتر خريداری کنند.

سهميه ۶۰ ليتری بنزين ۷۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت کفاف مصرف بسياری از خودروها را نمی‌دهد و خيلی‌ها مجبورند از بنزين آزاد که ليتری ۱۰۰۰ تومان قيمت دارد، استفاده کنند.

ايسنا در گزارش خود افزوده که دستفروشان برای تامين بنزين فروشی از کارت‌های سوخت خودروهای اسقاطی و مفقود شده، وانت بارها و موتورسيکلت‌ها استفاده می‌کنند.

اما بيژن حاج محمدرضا، رئيس اتحاديه جايگاه‌داران سوخت به ايسنا گفته که فروش بنزين در ظرف توسط پمپ‌بنزين‌ها جز در موارد خاص ممنوع است.

او افزوده که بنزين دست‌فروشان خالص نبوده و با موادی ديگری مانند روغن سوخته ترکيب می‌شود و باعث دود کردن اگزوز خودروها و آسيب ديدن اتوموبيل می‌شود.

در ابتدای اجرای طرح سهميه بندی بنزين ۲۴ ميليون کارت سوخت برای انواع وسايل نقليه صادر شد اما حسين هاشمی، معاون ستاد مديريت حمل‌ و نقل سوخت اعلام کرده که از دی ماه سال گذشته تا کنون شش ميليون عدد از اين کارت‌ها ابطال شده است.

دولت جمهوری اسلامی اميدوار بود با افزايش قيمت بنزين و سهميه بندی آن، مصرف اين سوخت در ايران کاهش پيدا کند اما مديرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی اعلام کرده که مصرف بنزين پس از افزايش قيمت آن، بيشتر شده و به روزانه ۶۷ ميليون ليتر رسيده است.

XS
SM
MD
LG