لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۱

واکنش سه مرجع تقلید به سخنان اخیر روحانی: «نگران کننده است»


مکارم شیرازی (چپ) و نوری همدانی (راست)؛ مراجع تقلید شیعه
مکارم شیرازی (چپ) و نوری همدانی (راست)؛ مراجع تقلید شیعه

سه تن از مراجع تقليد شيعيان به سخنان اخیر حسن روحانی، ریيس جمهوری ايران، مبنی بر اينکه «پليس موظف به اجرای اسلام نيست بلکه وظيفه پليس اجرای قانون است»، واکنش نشان داده‌اند.

خبرگزاری فارس روز دوشنبه هفتم ارديبهشت اظهارات ناصر مکارم شيرازی، لطف‌الله صافی گلپايگانی و حسين نوری همدانی عليه سخنان اخير آقای روحانی را منتشر کرد.

آقای مکارم شيرازی با اشاره به سخنرانی ریيس جمهوری ایران در جمع فرماندهان نيروی انتظامی گفته است: «بيان اين سخن صحيح نيست چرا که قوانين ما چيزی جز اسلام نيست».

اين مرجع تقليد شيعيان افزوده که «همه افراد جامعه اعم از پليس و غير پليس موظف هستند که قوانين اسلام را اجرا کنند» و هشدار داده است که «بيان چنين سخنانی روحيه نيروی انتظامی را تضعيف می‌کند».

به گفته ناصر مکارم شيرازی، بيان اين سخنان «چراغ سبزی برای افراد آلوده به انواع مفاسد اخلاقی و مجالس کثيف نشان داده می‌شود که گويا از اين به بعد آزاد هستند و پليس هم کاری به ايشان ندارد».

اين استاد حوزه علميه قم ابراز اميدواری کرده تا «نصيحت دوستانه ما پذيرفته شده و از تکرار چنين سخنانی پرهيز شود» و گفته است: «اميدواريم که به فرمايشات رهبر انقلاب که اخيرا خطاب به نيروی انتظامی فرمودند گوش فرا دهند و آن‌گونه که ايشان تاکيد کردند حفظ آرامش روحی و اخلاقی جامعه مهم‌تر از آرامش جسمانی است».

حسين نوری همدانی نيز «پرهيز مسئولان از هر گونه حاشيه‌سازی در جامعه» را «لازم و ضروری» توصيف کرده است.

اين مرجع تقليد شيعيان با «نسنجيده و نادرست» دانستن سخنان آقای روحانی گفته است: «قانون اساسی جمهوی اسلامی ايران برگرفته از موازين اسلامی است».

آقای نوری همدانی نيز به سخنان اخير رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرده و افزوده است: «رهبری معظم انقلاب در سخنان‌شان تاکيد کردند همه ما مسئول اجرای احکام اسلامی هستيم، بنابراين اظهارات آن دسته از مسئولان مبنی بر اينکه نيروی انتظامی مسئول اجرای احکام اسلامی نيست، سخنی نادرست است».

او تاکيد کرده که «مسئولان نبايد با برخی اظهارات خود به گونه‌ای در جامعه القا کنند که اسلام از قانون جدا و دو مقوله متفاوت است».

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ششم ارديبهشت گفته بود که «کار» نيروی انتظامی «خدمت به اسلام» است.

لطف‌الله صافی گلپايگانی، يک مرجع تقليد ديگر شيعيان نيز گفته که از سخنان حسن روحانی «بسيار نگران» شده است.

به گفته آقای صافی گلپايگانی، «جوانان بسيار عزيزی شهيد، جانباز و اسير شدند که هدف‌شان فقط احيای ارزش‌های اسلامی و اجرای قوانين مقدس اسلام بود و اصل پيدايش اين انقلاب هم برای حاکميت اسلام در مملکت بود».

او افزوده که «وظيفه‌ امروز ما، به ويژه دولتمردان اين است که راه شهدا را ادامه داده و خط دفاع از ارزش‌ها را هميشه حفظ کنند» و گفته است: «اين جانب بسيار نگران شدم از بعضی حرف‌هايی که زده می‌شود که فلان نهاد مثلا نبايد مجری قانون اسلام باشد».

اين مرجع تقليد شيعه گفته که «اين حرف درست نيست و مسئولين ما بايد مراقبت بيشتری کنند سخنانی زده نشود که باعث نگرانی مردم باايمان شود».

خبرآنلاین: روحانی چیزی خلاف خواست مراجع نگفته

اين در حالی است که سایت خبری «خبرآنلاين» با انتشار يادداشتی نوشته که ریيس جمهوری «چيزی متفاوت از خواست مراجع نگفته بود».

اين سایت با انتشار متن کامل سخنان آقای روحانی مبنی بر اينکه «خوشبختانه در نظام اسلامی ما شرع و قانون بر يکديگر منطبق هستند و پليس موظف به اجرای اسلام نيست بلکه وظيفه پليس اجرای قانون است»، نوشته که «اين سخنان نشان می‌دهد که اتفاقا روحانی به حکم اسلامی بودن نظام حاکم قوانين مصوب در آن را اسلامی می‌داند و از همين منظر به نيروی انتظامی توصيه می‌کند تا قوانين را اجرا کند».

XS
SM
MD
LG