لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

سوریه: روسیه برای ما قانون اساسی جدید تدوین نکرده است


نهاد ریاست جمهوری سوریه، با رد گزارش‌ها درباره تدوین پیش‌نویس قانون اساسی جدید این کشور توسط روسیه، تأکید کرده که قانون اساسی جدید، تماماً سوری است و میان سوری‌ها به بحث گذاشته می‌شود.

روزنامه لبنانی الاخبار در شماره پنجشنبه ششم خرداد خود گزارش داده بود که روسیه پیش‌نویس یک قانون اساسی جدید را به سوریه ارائه داده است.

بر اساس این گزارش، در پیش‌نویس ارائه شده توسط روسیه، اختیارات ریاست جمهوری سوریه به میزان زیادی کاهش یافته است.

یک روز بعد از انتشار این گزارش، صفحه فیس‌بوک ریاست جمهوری سوریه ارائه چنین پیش‌نویسی را تکذیب کرد.

در این اطلاعیه آمده است که «هیچ پیش‌نویسی به سوریه ارائه نشده» و «هرچه رسانه‌ها درباره این مسئله نوشته‌اند، صحت ندارد».

در این اطلاعیه همچنین تأکید شده «هیچ قانون اساسی جدیدی برای سوریه از خارج از این کشور نخواهد آمد و تماماً سوری خواهد بود. چنین قانون اساسی‌ای در میان سوری‌ها به بحث و همه‌پرسی گذاشته خواهد شد».

شبکه خبری بلومبرگ هم در ماه گذشته میلادی گزارش داده بود که آمریکا و روسیه در حال کار بر روی پیش‌نویس قانون اساسی جدید برای سوریه هستند.

روسیه و ایران تنها دولت‌های متحد دولت بشار اسد در سوریه در بحران سیاسی و جنگ داخلی این کشورند و از آن حمایت سیاسی، نظامی و اقتصادی می‌کنند.

در جریان بحران سوریه تاکنون بیش از ۲۸۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.

مخالفان بشار اسد، از جمله آمریکا، بریتانیا و دیگر کشورهای غربی، رئیس‌جمهور سوریه را مسئول اصلی این فاجعه می‌دانند و خواهان کنار رفتن او از قدرت هستند.

اما بشار اسد و ایران به شدت با این مسئله مخالفند.

دولت سوریه هم‌اکنون تنها به بخش هایی از این کشور تسلط دارد و بخش‌های وسیعی از آن نیز در اختیار گروه‌های دیگر مانند کردها، حکومت اسلامی (داعش)، جبهه‌النصره و ... است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس هم در روز جمعه گزارش داده که شبه‌نظامیان داعش در یک حمله سریع توانستند رشته‌ای از روستاها در نزدیکی مرز سوریه با ترکیه را از کنترل گروه‌های دیگری از مخالفان مسلح بشار اسد خارج کنند.

این گزارش می‌گوید که تصرفات جدید حکومت اسلامی نشان می‌دهد که این گروه علیرغم شکست‌های اخیر در سوریه و عراق، همچنان قابلیت تصرف مناطق جدید را داراست.

XS
SM
MD
LG