لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۳

ادامه تنش با روسیه؛ اوکراین نیروهای ذخیره خود را به خدمت فراخواند


آندری پاروبی، ریيس شورای ملی دفاعی و امنيتی اوکراين، روز یکشنبه، یازدهم اسفند، اعلام کرد که اوکراین تمام نيروهای ذخيره خود را به خدمت فراخوانده است.

او گفته که بسيج اين نيروها برای «اطمينان از امنيت و تماميت ارضی اوکراين» صورت می‌گيرد.

در همین حال، نخست وزير اوکراين با تاکيد بر آمادگی اين کشور برای دفاع از حق حاکميت خود، به روسيه هشدار داد تا نيروهايش را از اوکراين خارج کرده، به محل استقرار دائمی آنها بازگرداند و به مذاکره سياسی بنشيند.
به گزارش خبرگزاری اينترفکس، آرسنی ياتسنيوک، پس از پايان جلسه شورای ملی امنيتی و دفاعی اوکراين در روز شنبه ۱۰ اسفند، گفت: «ما از روسيه می‌خواهيم تا برای کاهش تنش، نيروهايش را فورا به محل استقرار دائمی آنها در ناوگان دريای سياه بازگرداند و از طريق مذاکرات سياسی با متحدان غربی ما، مسائل پيچيده موجود را حل کند.»
نخست وزير اوکراين تاکيد کرد که دخالت نظامی در اين کشور «غير قابل قبول» است.
آقای ياتسنيوک گفت که دولت اوکراين باور دارد روسيه به اقدام نظامی عليه حاکمیت اوکراين متوسل نخواهد شد زيرا «چنين اقدامی در اين وضعيت به منزله آغاز جنگ و پايان هر رابطه‌ای ميان اوکراين و روسيه خواهد بود.»
اين در حالی است که خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داده که خبرنگاران‌اش در جمهوری خودمختار کريمه اوکراين، کاروانی از صدها سرباز ارتش روسيه را ديده‌اند که به سمت سيمفروپل، پايتخت اين جمهوری پيشروی می‌کنند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:35 0:00
لینک مستقیم

اينترفکس هم گزارش داده که ديميتری مدودف، نخست وزير روسيه در گفت‌وگويی مهم و تلفنی با همتای اوکراينی خود در صبح روز شنبه گفته که روسيه حق خود برای حفاظت از منافع قانونی شهروندان و نيروهای خود در کريمه را محفوظ می‌داند و هشدار داده که نيروهای نظامی اين کشور «اختيار دارند تا در صورت نياز، از خود دفاع کنند.»
آقای مدودف در عين حال بر تمايل روسيه به حفظ «روابط دوستانه و پايدار» با اوکراين تاکيد کرده است.
بر اساس اين گزارش، نخست وزير روسيه به همتای اوکراينی خود گفته که مقام‌های اين کشور مسئول «تصميمات غير قانونی» درباره استفاده احتمالی از نيروی نظامی عليه شهروندان روسيه‌اند.
اين در حالی است که خبرگزاری رويترز از خلع سلاح نيروهای نظامی اوکراين در کريمه توسط نيروهای نظامی روسيه خبر داده است.
اما خبرگزاری‌های روسی اينترفکس و ايتارتاس می‌گويند اين نيروها به خواست خود و در همبستگی با دولت کريمه، اسلحه‌هايشان را تحويل داده و از مسئوليت‌های نظامی خود استعفا داده‌اند.

حمله هواداران روسیه به یک ساختمان‌ دولتی در خارکف
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:29 0:00

جمهوری خودمختار کريمه، بخشی از حاکميت اوکراين در جنوب اين کشور و در حاشيه دريای سياه است که بر اساس قراردادی ميان دولت‌های روسيه و اوکراين، محل استقرار ناوگان روسيه در اين دريا به شمار می‌آيد.
اکثر جمعيت کريمه را روس‌تباران تشکيل می‌دهند و دولت وابسته به روسيه اين جمهوری نيز هفته گذشته از روسيه برای تامين امنيت خود تقاضای کمک کرد. مسکو اين درخواست را پذيرفت و مجوز عمليات نظامی در اوکراين را برای «حفظ امنيت روس‌تباران» صادر کرد.
اوضاع در جمهوری خودمختار کريمه پس از آن بحرانی شد که دولت به رياست ويکتور يانوکوويچ در اوکراين پس از دو ماه تظاهرات مردمی سقوط کرد. معترضان آقای يانوکوويچ که حالا اداره اوکراين را در دست گرفته‌اند، طرفدار برقراری رابطه استراتژيک با اتحاديه اروپا و آمريکا هستند، اما دولت پيشين متحد روسيه بود.
بحران موجود در اوکراين، نگرانی جامعه بين‌الملل از بروز جنگ در این بخش از اروپا را افزايش داده است.
روسيه تاکيد می‌کند که نيروهايش را از جمهوری خودمختار کريمه خارج نمی‌کند اما آمريکا درباره هرگونه دخالت نظامی در اوکراين و تبعات آن هشدار داده است.
سازمان نظامی پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) نيز روز يکشنبه دوم مارس (۱۱ اسفند) به درخواست دولت اوکراين نشستی فوق‌العاده تشکيل می‌دهد تا نحوه واکنش احتمالی به دخالت نظامی روسيه در اين کشور را بررسی کند.

تهدید فرانسه و آمریکا

در تحولی ديگر مرتبط با بحران اوکراين، فرانسه خواستار تعليق جلسات مقدماتی اجلاس جی- ‌۸ شد که قرار است در شهر سوچی روسيه برگزار شود.
لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه، صبح يکشنبه به راديو اروپای ۱ گفت: «تا زمانی که شرکای روسی به اصول توافق با جی- ۸ و جی- ۷ بازنگردند، موضع فرانسه تعليق گفت‌وگوهای مقدماتی برای شرکت در اجلاس آينده جی- ۸ خواهد بود.»
رويترز هم گزارش داده که ايالات متحده آمريکا نيز اعلام کرده که در گفت‌وگوهای مقدماتی اجلاس آتی جی- ۸ شرکت نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG