لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۱

رئیس مرکز آمار ایران: نرخ بیکاری بحرانی شد


کارگران جویای کار موقت در خیابان‌های تهران
کارگران جویای کار موقت در خیابان‌های تهران
عادل آذر، رئيس مرکز آمار ايران، از قرار گرفتن نرخ بيکاری کشور در «منطقه بحران‌زا» خبر داد. این مقام آماری ایران همچنین نرخ بیکاری جوانان در کشور را ۲۶ درصد اعلام کرده است.
خبرگزاری مهر به نقل از آقای آذر گزارش داده است که اگر نرخ بيکاری جوانان که هم اکنون ۲۶ درصد است، دو برابر نرخ بيکاری کل که به گفته او ۱۲.۲ درصد است باشد، به معنای اين است که از نظر نرخ بيکاری در منطقه بحران‌زا قرار گرفته‌ايم.
به گفته رئيس مرکز آمار ايران، گزارش وضعيت کار و بيکاری در ايران در جلسه هفته گذشته شورای عالی اشتغال که به رياست اسحاق جهانگيری، معاون اول رئيس جمهور، برگزار شد، ارائه شده است.
عادل آذر در عين حال افزوده است که اين آمار «بر مبنای محاسبات سال ۹۱» است.
به گفته رئيس مرکز آمار ايران، نرخ بيکاری در سراسر ايران در پايان سال ۹۱ «يکی از بالاترين نرخ‌های بيکاری طی دهه گذشته» محسوب شده و نرخ بيکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در همين بازه زمانی نزديک به ۲۶ درصد بوده که به گفته او «رقم بسيار بالايی است».
خبرگزاری مهر همچنين گزارشی از بررسی جديدترين نرخ‌های بيکاری مربوط به ۳۹۲ شهر کشور در حوزه زنان را منتشر کرده که بر اساس آن، ۱۰۳ شهر دارای نرخ بيکاری بالای ۱۵ درصد برای زنان و ۷۷ شهر نيز دارای «بحران بيکاری» برای زنان با نرخ بالای ۳۰ درصد هستند.
بر اين اساس، بهترين نرخ اشتغال زنان در شهر ماهنشان زنجان و بدترين شهرها برای جستجوی شغل توسط زنان ايلام، انديمشک، هيرمند، جوانرود، گچساران، بندرانزلی، خرم‌آباد و اردکان با نرخ بيکاری بالای ۴۰ تا ۵۴.۲ درصد هستند.
اين گزارش می‌افزاید که حتی استان تهران نيز با وجود قرار داشتن در کانون تجمع مراکز صنعتی و اداری کشور، دارای وضعيت نامناسبی برای بيکاری زنان است و در اين استان نيز زنان فرصت کافی برای ورود به بازار کار پيدا نمی کنند.

وضع به گونه‌ای است که از مجموع ۱۴ شهر استان تهران ۱۲ شهر دارای نرخ نامناسب بيکاری برای زنان است و تنها دو شهر دماوند با ۱۴.۶ و شميرانات با ۱۳.۳ درصد در وضعيت بهتری قرار دارند. متوسط نرخ بيکاری زنان در اين استان ۲۱.۶ درصد است.
دولت حسن روحانی قول داده است که مشکل بيکاری در کشور را برطرف کند.
از جمله علی‌اکبر لبافی، معاون وزير کار، روز يازدهم شهريور با ارائه جزئيات برنامه اشتغال ۱۰۰ روزه و يک‌ساله دولت حسن روحانی گفت که «با طرح‌های موجود می‌توان حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار شغل ايجاد کرد».
اما علی ربيعی، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به تازگی با اعلام منفی بودن رشد اقتصادی کشور، ايجاد اشتغال در شرايط فعلی را غيرممکن دانست.
خبرگزاری مهر در خبری که روز سه‌شنبه، ۱۲ شهريور، منتشر کرد، همچنين افزوده‌ است که وزير اقتصاد با نامناسب دانستن شرايط اشتغال عنوان کرده‌ که «به‌زودی با ورود ۵ ميليون کارجوی تحصيل‌کرده به بازار کار و وجود ۳ ميليون نفر بيکار فعلی، بازار با ۸ ميليون تقاضا برای کار مواجه خواهد شد».
XS
SM
MD
LG